Klarhed om godkendelse af lastbiler
Den nye lov om godkendelse og syn af køretøjer (synsloven) er nu trådt i kraft. Der har hidtil været flere uklarheder ved de nye godkendelsesprocesser. Bilbranchens dialog med Færdselsstyrelsen har nu givet bedre afklaring og større tryghed i forhold til de nye regler om godkendelse af opbyggede køretøjer.
Mødet blev afholdt den 9. september 2020 hos Ejner Hessel A/S i Brande, hvor Bilbranchen og tekniske medarbejdere hos Ejner Hessel A/S fremlagde en række punkter, vi ønskede afklaring omkring. Denne afklaring fik vi også.
Tryghed efter mødet
En af de store usikkerheder ved de nye regler har været, hvornår godkendelser kan ske som godkendelse af små serier, og hvornår det vil være en individuel godkendelse.
Efter mødet med Færdselsstyrelsen er Bilbranchen langt mere tryg ved de nye regler, da det forventes, at rigtig mange af opbyggernes lastbiler vil kunne godkendes i små serier.
Godkendelse af små serier
Godkendelse af små serier dækker ikke kun godkendelse af allerede bestilte identiske lastbiler. Når opbyggerne har fået godkendt små serier, vil det også være en forhåndsgodkendelse af fremtidige lignende lastbiler.
Når en forhandler har fået godkendt små serier, vil fremtidige lastbiler, der holder sig inden for det angivne spænd være automatisk godkendt.
Registreres i motorregisteret
Lastbilen skal herefter blot indregistreres i motorregisteret for at kunne sendes på gaden. Disse lastbiler skal hverken forbi en teknisk tjeneste eller Færdselsstyrelsen.
Forhandlerne er selvfølgelig forpligtet til at opbevare relevant dokumentation for, at lastbilen overholder kravene. Forhandlere står selv på mål for, at lastbilen er i overensstemmelse med godkendelsen af de små serier.
Løbende kontrol
For at sikre, at forhandlerne opbygger lastbiler i overensstemmelse med godkendelsen af små serier, vil de tekniske tjenester lave løbende kontrol, ved at besøge forhandlerne enten ved planlagte eller uanmeldte besøg.
En forhandler skal i løbet af et år således sælge et stort antal lignende lastbiler for at opbruge kvoten i små serier.
Godkendelse af flere små serier
En forhandler kan også få godkendt flere små serier, der hver især dækker forskellige spænd.
Bilbranchen vurderer, at dette for langt størstedelen af de autoriserede lastbilforhandlere vil være mere undtagelsen end reglen.
Udgifter fordelt på mange biler
Da der har været bekymring for, at et stort antal lastbiler skulle igennem en individuel godkendelse, har der også været bekymring for, at udgifterne til godkendelse vil være store.
Forhandlerne vil desuden kunne drøfte justeringer af lastbilen med kunden, hvis den bestilte lastbil ikke er dækket af en af forhandlerens små serier.
Kan strømline ordrebogen
På sigt vil det også være muligt for forhandleren at strømline sin ordrebog i langt højere grad end i dag.
En lastbil med lad, presenning eller kran kan være dækket af samme små serier.
Hvis køretøjet er ukomplet
Når opbyggeren får leveret et "incomplete" køretøj, er det i udgangspunktet uden betydning, hvordan køretøjet bliver opbygget, så længe køretøjet holder sig inden for det angivne spænd i de små serier, og i øvrigt overholder reglerne om dimensioner m.v.
Hvis der bliver monteret en kran på lastbilen, skal denne selvfølgelig overholde de tekniske krav til kraner. Selve kranen er imidlertid uden for Færdselsstyrelsens område og således uden betydning for selve godkendelsen af køretøjet.
Forbered små serier nu
Frem til udgangen af 2021 vil det fortsat være muligt at få godkendt opbyggede køretøjer efter de hidtidige regler.
Det er allerede nu muligt at få godkendt små serier i Danmark. Bilbranchen anbefaler derfor, at forhandlere allerede nu begynder arbejdet med at identificere varianter af lastbiler med henblik på at få godkendt små serier, så dette er klart fra den 1. januar 2022.
Kontrol hos teknisk tjeneste
Godkendelse af små serier skal ske ved, at en eller flere varianter af lastbilerne bliver kontrolleret ved en teknisk tjeneste og herefter godkendt ved Færdselsstyrelsen.
Indtil videre skal godkendelse af små serier derfor ske gennem tekniske tjenester i f.eks. Tyskland eller Sverige.
De bliver også anerkendt af Færdselsstyrelsen.
Ibrugtagne køretøjer
Reglerne for godkendelse af ibrugtagne køretøjer, der er konstruktivt ændret, er ikke omfattet af reglerne, der trådte i kraft den 1. september 2020.
Et køretøj vil anses for ibrugtaget, når det er indregistreret.
Færdselsstyrelsen forventer at have det første udkast til regler for godkendelse af ibrugtagne køretøjer klar i foråret 2021.