23948sdkhjf

Tysk trailerproducent tænker nyt og stort

Under mottoet "Smart Trailer Days" skulle Schmitz Cargobull i disse dage have holdt store pressemøder på IAA-messen i Hannover.

I stedet er pressemøderne blevet holdt virtuelt - på nettet - fra hovedkontoret i Hortsmar. Her præsenterede trailerproducenten sine nyeste produkter. Det var ikke småpting, der blev talt om - og det handlede alt sommen om at hjælpe kunderne med at reducere de samlede omkostninger ved at drive en flåde af trailere - TCO - eller: Total Cost of Ownership.

En af ambitionerne er at introducere telematik som standardudstyr til alle gardintrailerne. Og det sker i år, hvor alle nye S.CS Curtainsider-trailere udstyres med TrailerConnect CTU telematiksystemet som standard.

Det giver fuld gennemsigtighed i trailerflåden og mulighed for at følge trailerne, uanset hvor de befinder sig.

Med den nye gardintrailere kan Schmitz Cargobull også gennemføre et ensartet princip for alle chassiser: Alle trailerne er boltet og galvaniseret lige fra den vægtoptimerede nye X-LIGHT trailer til den tunge version med høj belastningskapacitet. Schmitz tilbyder 10 års garanti mod rust-gennemtæring på alle galvaniserede chassisdele.

Ny letvægts trailer

Schmitz Cargobull havde glædet sig til IAA-messen, hvor man ville have præsenteret den nye X-LIGHT gardintrailer med en egenvægt på 4.975 kg. Den kombinerer maksimal nyttelast med stor robusthed.

Chassiset kan kombineres med forskellige karosserivarianter, som for eksempel Mega, Coil eller Paper.

En nyhed er også den nye Power Curtain-presenning, som er fuldt certificeret til transport af ikke-stabile varer som for eksempel dæk.

Ny luftfordeling

I år er den største nyhed på kølefronten den nye luftfordelings-løsning inde i S.KO Cool Smart Trailer. Selve den "smarte" trailer med den digital temperaturoptager og TrailerConnect-telematik havde premiere på IAA for to år siden. Nu har Schmitz Cargobull-ingeniørerne forbedret luftfordelingssystemet inde i køletraileren for at skabe større effektivitet og ensartet køling.

Nogle nye "hætter" sikrer forbindelsen mellem køleenheden og luftkanalerne under loftet. De styrer strømmene i luftkanalerne og optimerer både luftstrømmen og luftcirkulationen i traileren. Luften ledes om bag i traileren og derefter tilbage til fronten. Denne ensartede luftcirkulation sikrer, at godset altid holder den ønskede temperatur. Returluft-barrierer over og på siderne af cirkulationsvæggen forhindrer, at kold og varm luft bliver blandet.

Nye skillevægge

En anden nyhed er, at Multi Temp-skillevæggen nu kan placeres uden yderligere manuelt arbejde. Skillevæggen forsegler effektivt luftkanalerne og fordeler kun luften i det forreste område op til skillevæggen.

Endelig bliver det også muligt at styre dørlåsene via geofencing. Det betyder, at dørene kan låses i og op uden manuel indblanding fra chaufførens side. Det ikke alene sparer tid, men øger også sikkerheden, lyer forklaringen.

Mere nyttelast

Schmitz Cargolbull er også store inden for tipsættevogne, der går under betegnelsen S.KI. Nyt er, at hele tipsættevognens stålramme er blevet redesignet, så man har opnået vægtbesparelser. Der er op til 180 kg mere nyttelast - afhængig af længde og specifikt rammedesign.

Det reviderede design af tværbjælkerne giver endnu større stabilitet og sikrer også en længere levetid for chassiset på grund af optimal korrosionsbeskyttelse. Schmitz Cargobull giver derfor en 10-års garanti mod rust-gennemtæring af den galvaniserede ramme.

Tiptraileren kan fås i fire forskellige rammelængder fra 7,2, til 10,5 meter afhængig af den ønskede volumen. Ud over Standard-versionerne er der en Light-version til særlig høj nyttelast og en Heavy Duty-version til særlig tung anvendelse til hver rammelængde, afhængigt af anvendelse og krav.

Alle ramme-varianterne vil blive konverteret til den nye generation I løbet af foråret 2021.

Tror på modulvogntog

Schmitz Cargobull har skelet til Skandinavien og introducerer nu transportkonceptet "EcoDuo" i Europa.

Systemet består af to standard sættevogne, der er tilsluttet via en dolly og koblet til en trækker. Vi kender det herhjemme som modulvogntoget.

Den samlede trækkervægt for trækkeren og den forreste anhænger forbliver uændret på 40 ton, for mere må man ikke køre med i Tyskland. Vægten på den anden trailer kan variere helt op til 36 ton. Hermed når man på højde med de svenske regler.

Denne trailerkombination testes i øjeblikket i Spanien med en trækker-trailer-vægt på 40 ton for den første trailer og 30 ton for den anden trailer.

“En chauffør, to trailere" lyder argumentet, som nu bringer Schmitz Cargobull aktivt ind i debatten om en europæisk introduktion af modulvogntoget. Fordelene er - ifølge Schmitz - at det mindsker byrden for den eksisterende infrastruktur, reducerer CO2-emissioner og tager højde for de nuværende standarder i transportindustrien.

Igen med veksellad

Schmitz Cargobull genintroducerer sine to containerchassiser, A.WF og Z.WF. De er kendetegnet ved en enkel og robust konstruktion. De kan også fås galvaniserede. De er testet til transportopgaver med en nyttelast på ca. 14,5 ton. Begge chassiser er egnede til transport af containere og veksellad. De har standard-beslag til 20 fods containere.

Dertil kommer en helt ny vekselladskasse til multimodal transport, W.BO, der som standard består af en glatvægget stålkasse med en bred vifte af udstyrsmuligheder som for eksempel et dobbeltdækkersystem, rulledører eller et standard nøglehulssystem.

Kassen kommer i modeller, der er designet til at håndtere forskellige transportopgaver: Standardkassen er 7,45 meter lang og har glatte vægge indvendigt. Dertil er der en version med ru vægge og en 7,82 meter lang version med glatte vægge.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125