En lastbil burde slet ikke være opfundet
Miljø og klima fyldte meget, da Kjøbenhavns Vognmandslaugs oldermand aflagde sin beretning, og han var bestemt ikke altid enige med de politikere, som styrer København.
Langt om længe lykkedes det Vognmandslauget at holde årets laugsforsamling. Den blev aflyst i foråret; men er så blevet holdt i går torsdag den 24. september.
- Efter klimaprofeternes opfattelse burde en lastbil slet ikke være opfundet, gjaldede det fra talerstolen.
- Lastbilen sviner alt for meget, selv om de nyeste lastbilmodeller næsten er i stand til at rense forurenet luft. Hvis den teknologiske udvikling fortsætter i samme hast, vil lastbilerne snart overhale enhver nok så ambitiøs klimaindsats inden om. Måske burde klima-ideologerne begynde at koncentrere sig om de mere nære og mere håndgribelige ting - for eksempel udstødningen af metangas fra pruttende og bøvsende køer, som bestemt ikke gør luften renere og mere lugtfri.
- Det hedder natur. Men den slags urenheder bør i klimaets hellige tegn omgående forbydes sammen med de røde bøffer, som er en af de største klimasyndere. Vi bliver nok snart ved lov pålagt at tilslutte os den veganske trosretning. Jordens undergang kommer tættere og tættere på hver gang, vi sætter tænderne i vores livretter.
Forudsætning for metroen
Som et eksempel på, at lastbilerne er uundværlige, nævnte oldermanden bygningen af den københavnske metro.
- Endnu har ingen af politikerne nævnt, at det kæmpemæssigt store projekt ikke kunne lade sig gøre uden anvendelser af effektive lastbilerne. Stemme- og prestigemæssigt kan det åbenbart ikke svare sig at satse på de nødvendige vognmænd og chauffører.
Galajslaver på pramme
- En anden stor klima- og vognmandsmæssige udfordring er etableringen af den kunstige ø Lynetteholmen nord for Refshaleøen.
- Noget lignende har de gjort i London med en ekstraomkostning på 470 millioner kr. Overborgmesteren har også bakket om den dyre løsning med brug af pramme. Næste skridt bliver vel, at han gør brug af galajslaver med rå muskelkraft på en 3F-overenskomst!
Københavns Frilandsmuseum
Borgerrepræsentation fik mange ord med på vejen af Jørgen Kjeld Jensen, ikke mindst fordi politikerne gerne vil begrænse erhvervstrafikken i København.
En unik og smuk og i øvrigt meget dyr bydel vil miste sin charme og tiltrækningskraft, når den bliver ramt af butiksdød og mangel på daglige fornødenheder. Ingen gider at bo i et område, der ligger øde hen.
Den grønne bølge er i sit udgangspunkt fornuftigt nok, men pas nu på, at den ikke bliver så kraftig, at den som en anden tsunami oversvømmer og ødelægger alle de goder, som vores velfærdsamfund har opbygget, sagde han.
Tager endnu et år
For et år siden lovede Jørgen K. Jensen, at han kun ville tage et år mere som oldermand; men den gik ikke.
Hvem afløseren bliver, vides ikke endnu; men Jørgen Kjeld frygter, at "samfundet" kan være på vej til at fjerne titlen "oldermand".
- Personligt tror jeg, at oldermandstitlen kan komme i fare. Flere foreninger har allerede afskaffet titlen som formand med forkvinde. Hvem ved? Måske skal vores gamle, hæderkronede Laug ledes af en oldfrue. Heldigvis er den titel garanti for kvalitet, sluttede oldermanden sin næstsidste beretning.