23948sdkhjf

V: Lad Færdselsstyrelsen udstede særtransport-tilladelser

Bekendtgørelsen skal laves om, lyder det fra højre og venstre side i Folketinget.

Justitsminister Nick Hækkerup (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) er indkaldt til et møde i transportudvalget, hvor de skal forklare de "uacceptabelt lange og erhvervsfjendtlige ventetider på op til tre uger for udstedelse af særtransporter til gods".

Det er Venstres transport-ordfører Kristian Pihl Lorentzen, som står bag indkaldelsen. Mødet bliver nok først holdt efter efterårsferien.

- Inden da kunne regeringen godt sørge for at genindføre den gamle praksis, bemærker han.

- Desuden bør Politiets arbejde med tilladelser til særtransporter flyttes til Færdselsstyrelsen, foreslår Venstres transportordfører.

- Det hører naturligt hjemme i Færdselsstyrelsen, som udsteder de bekendtgørelser, der skal efterleves. Jeg er overbevist om, at det vil føre til enklere og langt hurtigere sagsbehandling.

- Det må kun være et spørgsmål om få dage at få en tilladelse til en særtransport. Det er ødelæggende og fordyrende for anlægsarbejde, at man venter flere uger på tilladelse til at flytte en gravemaskine fra byggeplads A til B, understreger Kristian Pihl Lorentzen.

- Det koster samfundet store tab, at det er så usmidigt, pointerer Kristian Pihl Lorentzen.

Genindfør hurtig procedure

Hans ordførerkollega Henning Hyllested fra Enhedslisten studser også over, at det tager to-tre uger at få en tilladelse, hvor det før blev afgjort på en dag eller to.

- Man må lave den bekendtgørelse om. Der er ingen grund til, at man unødigt opholder de særtransporter.

- Det er rimeligt nok, at vejmyndigheden høres, for den skal betale, hvis vejen tager skade; men der må kunne findes en hurtigere procedure.

Henning Hyllested er ikke tilhænger af at overlade ansvarsområdet til Vejdirektoratet eller Færdselsstyrelsen.

- En løsning kunne være, at vejmyndighederne giver politiet fuldmagt, så den hidtidige praksis kan fortsætte.

Digitalisér tilladelserne

En garvet transportmand fra rederiverdenen foreslår at digitalisere hele processen.

- Det burde faktisk være muligt at lave "self service" baseret på forhåndsgodkendt materiel, kendte vejarbejder og andre kørsler på en platform, skriver adm. direktør Verner Hammeken, Royal Arctic Line, på et socialt medie i en kommentar til Transportmagasinets artikler i nr. 15.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125