V: Lad Færdselsstyrelsen udstede særtransport-tilladelser
Justitsminister Nick Hækkerup (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) er indkaldt til et møde i transportudvalget, hvor de skal forklare de "uacceptabelt lange og erhvervsfjendtlige ventetider på op til tre uger for udstedelse af særtransporter til gods".
- Inden da kunne regeringen godt sørge for at genindføre den gamle praksis, bemærker han.
- Desuden bør Politiets arbejde med tilladelser til særtransporter flyttes til Færdselsstyrelsen, foreslår Venstres transportordfører.
- Det hører naturligt hjemme i Færdselsstyrelsen, som udsteder de bekendtgørelser, der skal efterleves. Jeg er overbevist om, at det vil føre til enklere og langt hurtigere sagsbehandling.
- Det må kun være et spørgsmål om få dage at få en tilladelse til en særtransport. Det er ødelæggende og fordyrende for anlægsarbejde, at man venter flere uger på tilladelse til at flytte en gravemaskine fra byggeplads A til B, understreger Kristian Pihl Lorentzen.
- Det koster samfundet store tab, at det er så usmidigt, pointerer Kristian Pihl Lorentzen.
Genindfør hurtig procedure
Hans ordførerkollega Henning Hyllested fra Enhedslisten studser også over, at det tager to-tre uger at få en tilladelse, hvor det før blev afgjort på en dag eller to.
- Det er rimeligt nok, at vejmyndigheden høres, for den skal betale, hvis vejen tager skade; men der må kunne findes en hurtigere procedure.
Henning Hyllested er ikke tilhænger af at overlade ansvarsområdet til Vejdirektoratet eller Færdselsstyrelsen.
- En løsning kunne være, at vejmyndighederne giver politiet fuldmagt, så den hidtidige praksis kan fortsætte.
Digitalisér tilladelserne
En garvet transportmand fra rederiverdenen foreslår at digitalisere hele processen.
- Det burde faktisk være muligt at lave "self service" baseret på forhåndsgodkendt materiel, kendte vejarbejder og andre kørsler på en platform, skriver adm. direktør Verner Hammeken, Royal Arctic Line, på et socialt medie i en kommentar til Transportmagasinets artikler i nr. 15.