Nu kan man køre på CO2-kompenseret brændstof
Danske transportvirksomheder får nu mulighed for at CO2-kompensere det brændstof, de tanker, gennem bevarelse af truet skov og træplantning.
Alle danske virksomheder og kommuner kan nu køre på CO2-kompenseret brændstof, når de tanker hos Shell - uanset om de tanker lastbilen, bussen, gummigeden eller traktoren.
- Mange transportvirksomheder har endnu ikke mulighed for at udskifte vognparken med for eksempel et eldrevet alternativ. Her er CO2-kompensering af brændstoffet en mulighed for at gøre noget i forhold til ens udledning her-og-nu, forklarer Christian Heise, adm. direktør i DCC Energi.
- Derfor giver det god mening at introducere CO2-kompensering af brændstof som en ny mulighed for både virksomheder og private bilister.
Første kunde er i gang
Transportvirksomheden Kaj Madsen Fjelstrup A/S i Kolding har sammen med DCC Energi valgt at CO2-kompensere sit forbrug af diesel i Danmark. Med over 270 lastbiler og et årligt forbrug af cirka 7,5 millioner liter diesel herhjemme er det en af de toneangivende transportører, som nu udnytter de nye muligheder.
- På årsbasis vil vi kompensere cirka 24.000 ton CO2, forventer han
Gælder i hele Europa
- Alle køb af Shell brændstof, som virksomheder lægger hos DCC Energi, kan blive CO2-kompenseret, fortæller Søren Møller Maretti, retaildirektør i DCC Energi.
- Derefter sørger vi for, at alt køb af brændstof via brændstofkortet både herhjemme og på Shell tankstationer i hele Europa er dækket ind, siger Søren Møller Maretti, retaildirektør i DCC Energi.
Afhængig af produkt koster det mellem 15 og 18 øre ekstra pr. liter inkl. moms alt efter, om man tanker diesel, GTL eller benzin.
Forsidefoto: Colourbox