Mærsk afskediger 2000 ansatte
Den tidligere varslede fyringsrunde, som Mærsk offentliggjorde i starten af september, kommer til at ramme 2000 medarbejdere. Det oplyser Mærsk i en selskabsmeddelelse.
"I 3. kvartal 2020 forventer A.P. Møller - Mærsk en omstruktureringsomkostning på ca. 100 mio. dollar, der vedrører afskedigelserne af ca. 2000 medarbejdere som konsekvens af de organisationsændringer i Ocean og Logistics & Services, der blev kommunikeret den 1. september 2020," skriver selskabet.
I september meldte man ud, at omstruktureringen især ville ramme speditionsvirksomheden Damco og rederiet Safmarine, der vil ophøre med at eksistere som selvstændige enheder.
Sidste år havde Mærsk godt 83.000 medarbejdere. Medarbejderne er fordelt ud over en række forskellige forretningssegmenter. Det største forretningssegment hos Mærsk hedder Ocean og dækker over de aktiviteter, der vedrører shipping af containere, herunder rederiet Safmarine.
Safmarine-brandet nu bliver en del af Mærsk. Damco-brandet Air and LCL (less than container load), vil blive kombineret med Mærsks andre logistik- og serviceprodukter, og så vil der blive introduceret en mere simpel og kundeorienteret organisation ved navn Ocean & Logistics.
- Med integrationen af Safmarine kan vi præsentere Safmarines kunder for alle ydelser inden for Ocean og forsyningskæder samt mere skala. Samtidig er jeg meget begejstret over at få Safmarines passion for kunderne nærmere Mærsk ved at sammenlægge vores teams, udtalte Vincent Clerc, der er Mærsks adm. direktør for Ocean & Logistics, i sidste måned.
"På baggrund af foreløbige og ikke reviderede tal oplyser A.P. Møller - Mærsk A/S, at omsætningen for 3. kvartal 2020 var 9,9 mia. dollar, og ebitda før omkostninger i forbindelse med omstrukturering og integration bliver på 2,4 mia. dollar drevet af en fortsat øget efterspørgsel og omkostningsforbedringer. Volumener i Ocean faldt med ca. 3 pct. i 3. kvartal 2020 sammenlignet med sidste år, hvilket er noget bedre end det forventede (-5 pct.)," oplyser selskabet videre.
For hele året forventer Mærsk nu et ebitda for hele året på 7,5-8 mia. dollar før omstrukturerings- og integrationsomkostninger, hvor det tidligere lød på 6-7 mia. dollar.