Leman fylder 120 år
Fredag den 16. oktober 2020 er det 120 år siden, at Paul Lehmann indskød 25 kroner fra sin private konto, anskaffede en telefon, lejede lokaler i København og dermed grundlagde Leman koncernen.
Efter at have navigeret gennem to verdenskrige og adskillige globale kriser kan Leman i dag fortælle en historie om iværksætterånd, opkøb, globalisering og teknologiske gennembrud.
Gennem koncernens 120 år har der kun siddet seks direktører i direktørstolen, senest Thomas Krøyer, som tiltrådte stillingen som Group CEO for 6 år siden.
- Det første større opkøb, jeg var med til, var da vi købte Dancargo for seks år siden. Vi har siden da fordoblet koncernen samt moderniseret virksomheden på en række parametre, og jeg håber og tror, at det vil lykkes os at udvikle og ekspandere forretningen endnu mere over de næste år, fortæller Thomas Krøyer og fortsætter:
- Vi kan derved opnå en bedre skalerbarhed og blive mere modstandsdygtig overfor de udfordringer, der opstår hen af vejen.
Udfordringer i jubilæumsåret
Netop udfordringer har været med til at sætte sit præg på koncernen i jubilæumsåret. Både coronapandemien og et efterfølgende hackerangreb har udfordret Leman i indeværende år.
- Vores branche er et godt konjunkturbarometer, og vi bliver derfor hurtigt ramt af ændringer i verdenshandlen, fortæller Thomas Krøyer.
- Corona og ikke mindst hackerangrebet har naturligvis påvirket vores forretning. Men det har samtidig bevist, at vi har et stærkt fundament og dygtige medarbejdere, der hurtigt og innovativt kan omstille forretningen til de nye vilkår.
Ambitiøs vækststrategi skal fordoble omsætningen
Leman leverer i dag transport- og logistikydelser til kunder over hele verden. Koncernen har ca. 700 medarbejdere i Danmark, USA, UK, Sverige, Norge, Finland og Grønland.
Leman har for nylig taget hul på en ny vækstplan, hvor målet er at fordoble omsætningen indenfor de næste tre til seks år.
- Vores strategi er ambitiøs, og vi forventer at ramme en omsætning på DKK 5 mia. inden 2025. Vi skal derfor fokusere på nye opkøb kombineret med organisk vækst gennem kvalitet, service og forbedret produktudbud, slutter Thomas Krøyer.