23948sdkhjf

Diesel fortsætter i mange år

Nye brændstoftyper vinder frem, men vi må fortsætte med at optimere dieselmotorerne mange år endnu, siger Volvo-chef

Corona-pandemien har naturligt nok sat ekstra fokus på transportbranchens evne til at holde hjulene i gang; men presset for at få gang i den grønne omstilling er ikke slækket.

Det ved man hos Volvo Trucks, som har brugt mange ressourcer på at udvikle lastbiler, som forurener mindre, og som kan køre på andre typer af brændstof end diesel.

- Vi er kommet så langt med hensyn til alternative drivmidler, at det er stort set op til politikerne at beslutte, hvad der skal satses på, siger Anna Müller, Senior Vice President i Volvo Trucks. Hun var i Danmark i forbindelse med indvielsen af Volvo Danmarks nye hovedkontor i Høje Taastrup.

- Et af de store problemer er, at de forskellige europæiske lande ikke satser på de samme løsninger. I nogle europæiske lande er der stort fokus på løsninger med flydende naturgas (LNG) og det syntetiske diesel HVO til den tunge transport; men det er ikke løsninger, der har politisk opbakning i Danmark. Her satser vi mere på løsninger med biogas, naturgas (CNG) og el, siger Anna Müller; men hun understreger, at diesel vil være på markedet i mange år endnu.

- Der er store forandringer på vej; men det tager tid at omstille en hel branche. Derfor må vi fortsætte med at optimere dieselmotorerne, så de kan køre endnu længere på literen og udlede endnu mindre CO2 og slippe endnu færre partikler ud i atmosfæren.

10 pct. mere økonomisk

- Vores nyeste motorer med I-Save løsninger er optimeret, så de er 10 procent mere økonomiske end tidligere takket været bedre teknologi og aerodynamik. Vi har netop været med i den tyske testkørsel "Green Truck Route", hvor vores nyeste lastbiler var mere økonomisk end de konkurrerende biler, siger Anna Müller.

Selv om man ikke er klar til at skrotte dieselbilerne endnu, tror Anna Müller på en fremtid med elektriske lastbiler - også til kørsel på lange regionale strækninger og til tungere opgaver end i dag, hvor el mest anvendes til distribution i byerne.

- Vi har netop lanceret en elektrisk lastbil til entreprenørkørsel. Den er lioge sendt i test hos en stor kunde i Sverige. (se artiklen på bagsiden af Transportmagasinet).

- I de nordiske lande satser vi meget på elektriske løsninger. Især er der i Norge massiv støtte fra staten. Interessen er også stor i Danmark, men her mangler man fortsat at etablere en tæt og landsdækkende lade-infrastruktur.

Kloge ord fra Bill Gates

- Jeg overbevist om, at løsningen med elektriske lastbiler er holdbar. Politikerne skal bare lade være med at overvurdere projektet og tro, at det kan gennemføres her og nu. Bill Gates udtalte engang om ny teknologi, at der altid sker en overvurdering på kort sigt, men en undervurdering på lang sigt.

- Jeg kan godt frygte lidt, at fravælgelsen af diesel sker for hurtigt. Transportbranchen skal kunne følge med. Langt hen ad vejen handler det jo om at holde erhvervslivet kørende. Vores kunder har en forretning, der skal fungere - og vi vil gerne øge deres lønsomhed med de rigtige produkter. På den måde kan virksomhederne også få råd til at deltage i den grønne omstilling.

- Deres succesfulde forretninger er med til at drive udviklingen i samfundet - også i en grønnere retning, slutter Anna Müller.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078