23948sdkhjf

Volvos ekstra overvågning hjælper under corona-krisen

Corona-krisen krisen har lagt store dele af verden ned; men et IT-system i Volvos lastbiler har været med til at holde distribution af dagligvarer oppe

Man kan måske kalde det ekstra overvågning, men under Corona krisen har et it-system i Volvo Trucks’ lastbiler hjulpet med til, at distribution af blandt andet fødevarer og værnemidler har kunnet fungere optimalt. Systemet hedder Dynafleet og er udviklet til at kunne holde øje med lastbilens ve og vel, så man kan forberede servicetiderne. Under Corona-krisen har Dynafleet pludselig fået en langt mere omfattende betydning end tidligere.

Det fortæller Anna Müller, der er senior vice president i Volvo Trucks med ansvar for salget i Nord- og Centraleuropa.

- Vi har aldrig før været inde og følge bilerne så tæt som nu. Sammen med kunderne tjekker vi nu biler hver uge, og vi kigger ikke kun på brændstofforbruget. Vi følger også bilernes positioner. Vi udnytter Dynafleet-informationerne til at se, hvor mange kilometer, bilerne faktisk kører, og om der er nogle biler, der holder stille.

Transporten er steget

- Ved at læse lastbilernes data og sammenligne dem med året før, kan vi se, at transporten nogle steder er steget, fortæller Anna Müller.

- Transporten er blandt andet steget i Danmark. Her har distributionsaktiviteten holdt sig på et højt niveau. Det gælder ikke mindst transport som fødevarer, hospitalsudstyr og værnemidler. Til gengæld har der været nedgang i transport af reservedele og komponenter til industrien.

Reservedele nok

Lige fra corona-krisens begyndelse har der været ekstra fokus på eftermarkedet og reservedelene.

- Ingen var jo forberedt på Corona krisen; men vi indså straks, at det gjaldt om at holde vores værksteder åbne og holde lastbilerne kørende. Forsyningskæderne skulle opretholdes, siger Anna Müller.

- Vores europæiske reservedels- og servicelager i Gent i Belgien har været hårdt ramt. På et tidspunkt var vi nede på en 70 procent bemanding på lageret; men på trods af udfordringerne, har vi stort set kunne holde vores leverancer af reservedele.

- Vi har også kunnet undgå hamstring af reservedele og har sikret, at der var nok til alle.

Når grænserne lukkede

For transportbranchen har det helt store problem været, at grænserne i Europa på et tidspunkt lukkede helt.

- Mange chauffører blev nervøse. De var tvunget til at køre og holde forsyningskæderne åbne; men kunne de vende hjem igen, når de havde leveret deres fragt? Det gav meget usikkerhed. Især de første måneder; men siden blev situationen løst på betryggende vis ved at give lastbiler fortrinsret ved landegrænserne rundt omkring i Europa.

- Her kan man se, at både beslutningstagere og befolkningen generelt har fået øjnene op for, hvor vigtig transporterhvervet er, når samfundet skal holdes i gang. Vi må håbe, at denne bevågenhed fortsætter, når vi er kommet corona-pandemien til livs.

Ny normalitet

- Grundlæggende ved vi intet om, hvordan krisen vil udvikle sig - eller hvor længe den vil vare; men de forskellige virksomheder i Europa er ved at vende tilbage til en vis form for normalitet. Det er vi også hos Volvo Trucks.

- Vi har gang i alle vores fabrikker. Vi leverer køretøjer og reservedele og leveret præcis efter planen; men

vi er jo blevet seks måneder forsinket. Forsinkelsen gælder også vores fire nye lastbiler, som vi kun nåede at introducere før corona-krisen blussede op. Først nu er vi klar til at tage imod kundeordrer, og produktionen går i gang straks efter nytår.

- Her i Norden har gode forhåbninger til fremtiden, selv om nyvognssalget er faldet. Vi må indstille os på at markedet befinder sig på et lavere niveau.

- Uden for Europa ser situationen anderledes ud. Vi er til stede på markeder i hele verden. Her kan vi se, at to at de vigtige markeder - USA og Brasilien - stadig er meget hårdt ramt af corona-situationen; men Kina er kommet tilbage.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063