Udendørs vaskehaller vinder frem
Flere er begyndt at få udendørshaller til vask af lastbiler og busser. Klimaet er ikke længere en hindring
Udendørs vaskehaller vinder i stigende grad frem herhjemme. Det er i første omgang busvask, der indrettes ude; men de første vognmandsfirmaer har også investeret i en lastbilvask udendørs.
- Udendørs vaskeanlæg er først og fremmest billigere, fordi man ikke behøver at have en bygning til dem, forklarer Jørgen Johansen, der er marketingchef hos Washtec.
- Vi ser flere, der investerer i sådanne udendørs anlæg, og vi vurderer, at der vil komme endnu flere af dem i fremtiden. Det er en win-win løsning for alle parter.
- Man sætter nogle stolper op, som kan bære de energikæder med slanger til vand, højtryk m.v., som maskinen skal bruge. Og så er der et spor, som vaskemaskinen kører i på jorden.
Transportmagasinet: Hvad gør man om vinteren, når det bliver frostvejr?
- Vi har faktisk ikke så mange kolde dage, hvor et udendørs anlæg ikke kan bruges. Desuden har vi nogle funktioner, som gør, at man ikke behøver at være nervøs for frost.
- Vores "frost detection system" går automatisk i gang, når temperaturen kommer ned på frysepunktet. Så pustes der luft ind i vandslangerne, og de bliver tømt for vand. Systemet holder slangerne helt tørre, indtil temperaturen kommer op på plusgrader. Så kan man starte op igen uden problemer.
Marked i vækst
Transportmagasinet: Sælger I mange af sådanne udendørs vaskemaskiner?
- Vi har netop installeret et udendørs vaskeanlæg hos vognmandsfirmaet Brogaard i Holstebro.
- Endnu ser vi ikke udendørs anlæg på tankstationerne herhjemme; men det vil sagtens kunne komme. Klimaforandringerne betyder, at vi ikke har så mange frostdage. Jeg kan godt forestille mig, at der kunne sættes sådanne maskiner op i en større hal. Man kan også forestille nogle store udendørs vaskepladser, som vi kender i udlandet. I Frankrig og Spanien er det mere normalt, at vaskepladsen er udenfor end inde i en bygning.
Under tre minutter
- Desuden bygger vi også disse udendørs vaskeanlæg som en tandem-løsning, hvor to maskiner vasker et køretøj i hver sin enden. På den måde kan vi vaske en 12 meter lang bus på 2½ minut!
Transportmagasinet: Er hastighed så vigtigt for en kunde, der har sit eget anlæg?
- Der kan selvfølgelig være steder, hvor det er svært for en maskine at komme til, og hvor man skal ind med sin højtryksrenser; men det kan man stort set løse i dag med højtryk ude på sidepanelerne.
- Vasketiden er vigtig, og jo kortere den er, des bedre. Tid er penge, og mange gange oplever busfirmaet, at alle busserne kommer hjem på samme tid - og så skal de vaskes. Derfor må det gerne gå stærkt.