23948sdkhjf

Chauffører truer med at indstille dyretransporter fra onsdag

En stor gruppe chauffører på dyretransporter truer med at lægge bilnøglerne, hvis de ikke kommer i dialog med fødevareminister Mogens Jensen (S).

Det skriver JydskeVestkysten.

Truslen om at forlade førerhusene kommer, efter at 120 chauffører søndag har holdt stormøde i Randers.

- Hvis ikke vi har Mogens Jensen i tale senest tirsdag, så står bilerne stille fra onsdag morgen. Skal det vare 14 dage, må det vare 14 dage, siger chaufførernes talsmand, Torben Grønhøj Jensen, til mediet.

Transportør af grise: Chaufførernes retssikkerhed er truet

I december 2018 besluttede Folketinget, at det primære ansvar for grisetransporterne ligger hos landmændene og transportvirksomhederne. Men chaufførerne bliver stadig trukket ind i sagerne af anklagemyndigheden, selvom Fødevarestyrelsen ikke har anmeldt dem.

- Det er besynderligt, at anklagerne ikke respekterer Fødevarestyrelsens vurdering.  Det politiske forlig blev jo indgået for at lægge ansvaret på rette sted. Og det tager højde for, hvordan det foregår i andre EU-lande, siger Henrik Ringskær, logistikchef i SPF-Danmark A/S

Læs hele artiklen her.

Chaufførerne er vrede over, at de bliver ramt af store bøder, hvis der slipper et skadet dyr med om bord på bilen fra gården til slagteriet.

Hvis et svin eksempelvis har brækket et ben, har en byld eller sår på halen, klassificeres det som ikke-transportegnet. Så har chaufføren et ansvar for at afvise dyret, før det kommer om bord på bilen.

Men det er umuligt at spotte skader på de få minutter, det tager en flok dyr at gå fra stalden og ind i bilen, lyder indvendingen fra chaufførerne. De mener, at reglerne er umulige at administrere.

Mogens Jensen afviser ifølge JydskeVestkysten at stille op til interview og henviser til partiets fødevareordfører, Anders Kronborg.

- Jeg bryder mig ikke om pistolpolitik, hvor man får en pistol for panden. Det er ikke fordrende for en dialog, og jeg vil ikke give det ene eller det andet løfte, siger Anders Kronborg til mediet.

Han siger samtidig, at han tidligere har inviteret chaufførerne på kaffe for at drøfte problemstillingen. Ordføreren henviser også til, at antallet af politianmeldelser af chauffører på dyretransporter er faldet fra 72 i 2018 til 27 sidste år.

EU-regler forhindrer ifølge Anders Kronborg, at chaufførernes ansvar indskrænkes.

Venstres landbrugsordfører, Erling Bonnesen, opfordrer Mogens Jensen til straks at tage kontakt til chaufførerne.

- Ministeren gambler med hele grisetransporten, både den indenlandske og udenlandske.

- Det dur ikke. Det vil gå ud over dyrevelfærden, hvis ikke grisene kan køres ud fra staldene. Det er uacceptabelt, siger Erling Bonnesen, der også er sit partis fødevare- og dyrevelfærdsordfører, til Ritzau.

/ritzau/

Professor: Anklagerne bør hive færre chauffører i retten

I den seneste tid har både vognmænd og chauffører protesteret kraftigt mod, at et stort antal chauffører bliver tiltalt og kommer for retten.

Chaufførernes brøde er, at de har transporteret grise til slagteriet, der er for eksempel har brok eller er springhalt. I de tilfælde vurderer dyrlægerne, at grisene ikke er transportegnede, og det bliver meldt til politiet.

Læs også: Transportør af grise: Chaufførernes retssikkerhed er truet

For snart to år siden besluttede Folketinget, at ansvaret for transporterne ligger hos landmændene og transportvirksomhederne og ikke chaufførerne. Da chaufførerne kun ser grisene i få sekunder, når de er på vej op ad læsserampen, kan det være svært at se sår og skader, mens grisene passerer forbi. 

Læs hele artiklen her.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078