Iveco: Alle S-Way udgaver er klar
Iveco håber, at den store interesse for S-Way også betyder mersalg
3
Billeder
L.M. Transport var det første vognmandsfirma i Danmark til at få en S-Way i marts. Siden er der leveret syv til herhjemme. (fotoi: Iveco)
Siden lanceringen af Ivecos nye flagskib S-Way sidste år er de forskellige varianter nu kommet på plads i sortimentet, blandt andet 6x2-udgaverne. Derfor forventer man, at den store interesse for S-Way vil give Iveco et tiltrængt "boost" i salget herhjemme.
- Vi har p.t. solgt 25 og leveret otte S-Way i Danmark, og vi har fået fin respons fra chaufførerne. De er super glade for bilen, så vi er ved godt mod og tror på et øget salg.
Øget interesse for gasbiler
Henning Nielsen peger også på, at efterspørgslen efter lastbiler, der kører på gas, er stigende i Danmark, og det vil kunne være en stor fordel for Iveco, som satser meget på gas.
- Det største problem er, at vi kun kan få komprimeret gas (CNG) i Danmark, og det er stadig kun på ganske få tankstationer.
- CNG er velegnet til korte distancer; men hvis der for eksempel kommer nogle LNG-tankstationer (flydende naturgas) langs motorvejsnettet, så er der ingen tvivl om, at efterspørgslen vil øges drastisk på grund af en 2,5 gange længere rækkevidde end på den komprimerede gas.
- Alt dette er dog under forudsætning af, at gasprisen bliver gjort attraktivt i forhold til dieselprisen, slutter Henning Nielsen.
Fremtid med brint
Iveco satser p.t. benhårdt på et gennembrud for gaslastbiler, der kan køre på LNG og CNG. På den lange bane er det dog brint, som italienerne satser på som drivmiddel til tunge lastbiler.
Brint er et fossilfrie brændstof og ventes at få det helt store gennembrud, når diesel - engang om mange år - er faset helt ud.