Danske Fragtmænd: Pakkeafgift skævvrider konkurrence
Regeringens forslag om at indføre en pakkeafgift til at dække tabet ved postbudenes omdeling af breve kan koste danske transportvirksomheder konkurrenceevne og pålægger dem administrative opgaver, der er umulige at håndtere.
Sådan lyder det fra en af landets største transportvirksomheder, Danske Fragtmænd. Administrerende direktør Jørn P. Skov ser en risiko for konkurrenceforvridning, hvor branchen kan tabe terræn til udenlandske operatører, fordi kunderne næppe vil betale den ekstra udgift.
- Regeringen forventer med den her pakkeafgift at opkræve 200-300 mio. kr. i transportbranchen. Det er usikkert, om vi kan gå til vores kunder at bede om de penge, fordi udenlandske konkurrenter ikke skal betale den afgift. Det vil give dem en konkurrencefordel, fordi kunderne så risikerer at foretrække dem frem for danske transportvirksomheder, siger Jørn P. Skov.
- Det er usikkert, om vi kan gå til vores kunder at bede om de penge, fordi udenlandske konkurrenter ikke skal betale den afgift, tilføjer han.
Penge til befordringspligt
Regeringen foreslår at indføre en pakkeafgift på alle breve og pakker, der skal finansiere den såkaldte befordringspligt, fordi vi sender færre breve. Stigende portopriser har ikke været nok til at sikre de kommercielle vilkår for den opgave. Alene i 2019 faldt Postnords brevmængde med 10 procent, hvilket ifølge årsregnskabet var den primære årsag til, at omsætningen blev 202 mio. kr. lavere.
Jørn P. Skov understreger, at transportaftalen bør sikre, at transportbranchen ikke kommer til at dække et underskud hos deres danske konkurrent, Postnord.
- Vi har jo i mange år været i direkte konkurrence med Postnord, så er vi selvfølgelig optaget af, at postaftalen og pakkeafgiften ikke på nogen måde betyder, at vi skal føre penge over til en konkurrent, siger Jørn P. Skov.
Han foreslår derfor, at regeringen i stedet anerkender brevpost som kritisk infrastruktur, hvor Postnords tab på den opgave dækkes over statsfinanserne.
Administrativt bøvl
Danske Fragtmænds adm. direktør ser også administrative problemer. Transportbranchen skal ifølge forslaget vurdere hver enkelt pakke, om den er robuste nok til at blive sorteret i et pakkesorteringsanlæg. Når de sorteres i anlæg er der pakkeafgift, mens pakker sorteret i hånden er fritaget fra afgiften.
Dertil skal transportvirksomhederne også have styr på, om pakkerne leveres til slutkunden eller om der er eksempelvis er tale om en e-handelsvirksomhed, der sælger pakken videre.
- Vi håndterer omkring 10 millioner forsendelser om året, og vi kan ikke manuelt forholde os til om de eksempelvis kan tåle at køre igennem et pakkesorteringsanlæg, eller om de skal videresælges til en slutkunde, siger han og uddyber:
- Når vi kører btb-fragt for erhvervskunder og e-handelsvirksomheder, skal vi ifølge forslaget have styr på om modtageren selv skal bruge pakken og dermed betale afgift – eller om kunden sender pakken videre til en slutkunde, hvor afgiften kommer i næste led. Det har vi ikke en chance for at vide i vores arbejde, siger Jørn P. Skov.
Kilde: DI Business