Nytårshilsen fra ATL-formand: Det har været et udfordrende år
Det har trods coronakrisen været et travlt år for transportbranchen. Målt på omsætning er vejgodstransportbranchen ikke blevet hårdest ramt. Men krisen har påvirket vores arbejdspladser, kunderelationer og markedsmuligheder. I min egen del af branchen – fragtmandsvirksomhederne – har der været perioder, hvor vi næsten intet havde at lave, og perioder hvor vi havde rygende travlt. Hold da op, hvor har det været udfordrende.
Heldigvis er der også sket andre store begivenheder i løbet af året. Vi fik fornyet ATL/3F-overenskomsten, der gælder for mere end 20.000 chauffører og terminalarbejdere. Overenskomsten gælder frem til marts 2023 og har betydning for mange hundrede transportvirksomheder og deres ansatte. Jeg er glad for, at vi opnåede en ansvarlige løsning.
Nye regler i godskørselsloven og udstationeringsloven træder i kraft ved årsskiftet og betyder sammen med vejpakken, at vi får et bedre grundlag for at stille krav om ordnede forhold.
I sommer blev der indgået en bred politisk aftale, som betyder, at langt mere affald skal genanvendes. Det er en fremsynet aftale, som kan give private virksomheder en større rolle. Men vi mangler at få på plads, hvem der skal udføre indsamlingen af forskellige typer affald. Opgaven skal naturligvis udføres af private virksomheder. Nu mangler vi bare at sikre os, at kommunerne er enige i det og samtidig stopper med at hjemtage indsamlingen af husholdningsaffald.
I løbet af året har der været store udfordringer for virksomhederne, der skulle have tilladelse til at køre særtransporter – ikke mindst i det østlige Danmark. Det ser ud til at være løst.
Vi har ikke endeligt løst alle udfordringerne for de transportører, der kører med levende grise. Anklagemyndigheden er fortsat med at rejse sager med krav om urimeligt høje bøder, selv om myndighedernes vejledning tilbage i 2019 klart signalerede noget andet. Men myndighederne har i efteråret præsenteret en ny kontrolvejledning, hvor man i højere grad vil gøre brug af påbud og vejledning fremfor bøder til chauffører og vognmænd. Vi vil holde øje med, hvordan det går.
Til gengæld lykkedes det at få skabt så meget røre om en ny pakkeafgift, at et politisk flertal aflivede den, mens den stadig kun var på tegnebrættet. Det betragter jeg som en af årets store sejre.
Lige nu har vi fokus på den grønne omstilling og ikke mindst finansieringen af den. Et bredt flertal i Folketinget har desværre vedtaget en ny kilometerbaseret afgift på lastbiler, som skal gælde fra 2025. I de kommende år skal vi indføre nye teknologiske løsninger, som begrænser lastbilernes udledning af CO2. Og samtidig har vi nu udsigt til en stærkt belastende afgift, som vil fordyre transporten og give vores kunder en større regning.
Som branche vil vi gerne yde vores bidrag til den grønne omstilling, men vi har brug for råderum til at kunne investere i nye energirigtige transportløsninger. Derfor nytter det ikke, at vi i modsætning til bilisterne bliver påført en stor ekstraregning. I det kommende år får vi derfor brug for at diskutere grøn omstilling og afgiftstryk med de politisk ansvarlige.
Lige nu og et godt stykke ind i 2021 vil coronakrisen naturligvis fortsat præge hverdagen for såvel arbejdsgivere som chauffører. Der kan komme restriktioner, der begrænser kørslen, eller kunder, der må lukke midlertidigt, og derfor ikke skal bruge vores transportydelser.
Men vi kan heldigvis se en vej ud af krisen, og jeg håber, at vi igen kan vende tilbage til normale tilstande i løbet af 2021. Godt nytår.
Artiklen er en del af temaet Debat.