Ny bog om historisk vognmandsforretning
En dag for lidt over 100 år siden - 18. november 1919 - fik Aksel Hansen borgerbrev og kunne starte vognmandsforretning i Veksebo, en lille lokalitet uden for Fredensborg. Denne lille virksomhed voksede og blev med sønnen Kjeld Hansen en stor arbejdsplads i Fredensborg med mere end 40 lastbiler og en medarbejderstab på næsten 100 ansatte.
Her i januar 2021 er virksomhedens historie udkommet som bog, skrevet og bekostet af Kjeld Hansens datter, Helle Hansen.
Helle Hansen har ingen erfaring som forfatter eller journalist - og det er faktisk en befrielse. Tekst og billeder står råt og ufortolket som et vidnesbyrd om det, der skete engang - beskedent og præcist fortalt af et menneske, som selv har været vidne til en vognmandsvirksomheds storhed og afvikling, og som har kendt mange af de mennesker, som havde deres daglige gang i virksomheden. Fakta, dokumenter og billeder er lagt frem for læseren med en kort og fyldestgørende forklaring.
Selv om det er længe før selfiernes tid, er der mange billeder af chaufførerne foran deres biler og ude på opgaver. Der er billeder af frokoster for medarbejdere og middage med kunderne - og så er der små, interessante oplysninger, som virker overraskende for os i 2021.
Det gælder for eksempel den herlige konstatering af, at det i 1930’erne var kotyme, at chaufførerne fik morgenmad i virksomheden, inden de startede på dagens arbejde. Aksel Hansens hustru stod for dette måltid, der som oftest bestod af havregrød efterfulgt af kogte, saltede sild og stuvede kartofler. Altså tidligt om morgenen... inden man kørte sin første tur! OMG!
Fra krigens tid er der både billeder og beskrivelse af en skudduel mellem frihedskæmpere og tyske soldater ved Amalienborg, hvor en af Kjeld Hansens lastbiler var indblandet.
Fra hestevogn til lastbil
De første år foregik transporten naturligvis med hest og vogn; men allerede i 1927 købte Aksel Hansen sin første lastbil, en Ford TT. Hurtigt blev vognmandsforretningen udvidet med flere lastbiler, blandt andet danskproducerede Triangel, men også amerikanske International og White fandt plads i den voksende bilflåde.
Størsteparten af virksomhedens opgaver bestod i kørsel for mange af de teglværker, der lå tæt omkring Fredensborg. Der blev kørt med produkter som tegl, sten og drænrør.
Efter krigen kom udlandskørslen til. Der blev kørt til både Norge og Sverige, hvor virksomheden fik en stor og loyal kundebase.
Kjeld Hansen, der overtog vognmandsforretningen fra sin far i 1944, havde en forkærlighed for Mercedes-Benz lastbiler, og i løbet af 1950’erne blev en stor del af vognparken udskiftet til Mercedes. Kjeld Hansen udviklede også et personligt venskab med den danske Mercedes-importør, Christian Bohnstedt-Petersen.
Lastbiler gennem årtierne
En af kapitlerne i bogen hedder "Lastbiler gennem årtierne." Her vises billeder af vognparken fra starten i 1919 med hest og vogn helt frem til datidens moderne lastbiler fra 1970’erne. Billederne er krydret med data om de enkelte biler og dokumentation af diverse forhold som totalvægt, hastighed og lasteevne.
Selv om Kjeld Hansen foretrak Mercedes, er der også billeder af ikoniske Scania’er og Volvo’er.
Uheld og dødsfald
Et andet interessant kapitel hedder "Uheld gennem årene." Her har Helle Hansen samlet avisudklip, der beretter om nogle af de uheld, som firmaets chauffører og lastbiler var involveret i - både de mindre alvorlige og de frygtelige med dødsfald til følge. Her finder man avisudklip med overskrifter som "Bil med 188 kasser øl slog kolbøtte", "Lastvogn rykkede vejtræ op med rod" og "Lastvognstog kørte ind i blomsterhandel."
Fin opdeling
Den måde, som bogen er delt op på, gør det let af finde frem til det, der interesseret én mest. Er det lastbilerne og driften af køretøjerne, så finder man let de afsnit, der har med det at gøre.
Interesserer man sig for chaufførernes løn- og arbejdsforhold gennem tiderne, bladrer man hen til et kapitel, som berører det emne.
Som nævnt er der et kapitel om uheldene og ulykkerne - og så er der anekdoterne, som Helle Hansen har fundet ved at kigge i de protokoller, hvor chaufførerne har beskrevet deres ture. Der er sågar et kapitel, der handler om Kjeld Hansen som menneske.
Man sidder virkelig og hygger sig, mens man bladrer i denne bog og nyder billederne og beskrivelserne. Man kommer tæt på Kjeld Hansen, man lever sig ind i hans chaufførers dagligdag, og man får set nogle velkendte historiske begivenheder i et andet lys, som for eksempel når den tyske værnemagt kommer på besøg i virksomheden for at optælle dens lager af dæk. Trods alvoren i besøget, stiller de tyske soldater sig velvilligt op til fotografering og poserer foran et af Kjeld Hansens køretøjer.
Bøder og kørselsforbud
Jeg vil slutte af med endnu en interessant beretning fra bogen. Den handler om en af de bøder, som en af firmaets chauffører fik i Sverige. Her interesserede politiet sig for hvad chaufføren tjente og hvor mange børn, han havde. På en af bøderne fra 1961 blev det noteret, at chaufføren havde en ugeløn på 350 dkr. og fem børn.
Bødens størrelse blev ikke kun udmålt i forhold til forseelsen, men også chaufførens indtægt og familieforhold havde betydning. Denne model for udmåling sker vist stadig i Sverige!
Undertegnede kan varmt anbefale denne bog; men man skal være hurtig, hvis man er interesseret i at erhverve sig et eksemplar. Oplaget er på 300 bøger, og i skrivende stund er de 200 allerede solgt.
FAKTA:
Titel: Kjeld Hansen Transport A/S – 57 år i vognmandsbranchen.
Forfatter: Helle Hansen.
Forlag: Mille Haulier
Antal sider: 132
Pris: 200 kr. + porto
Kontakt: Helle Hansen, mobil 20.46.47.83 eller email: helle.hansen@city.dk