Vognmandsdatter: Både dejligt og svært at skrive bog om min far
Det er ikke hver dag, at en vognmandsdatter skriver en bog om sin far. Det har Helle Hansen gjort med god hjælp og sparring fra henholdsvis en tidligere chauffør Mikael Randløv, og en lastbilshistorie interesseret Iver Sloth Svendsen.
Bogen anmeldte vi i fredags her på transportmagasinet.dk. Her følger interviewet med datteren, der har skrevet bogen.
Helle er datter af Kjeld Hansen, som havde en stor vognmandsforretning i Fredensborg i 1960’erne og 1970’erne. På et tidspunkt var der 40 lastbiler og mange ansatte - lige fra chauffører til medarbejdere på kontoret og værkstedet. Det var en stor arbejdsplads i byen.
Selv har hun ikke arbejdet i virksomheden. Hun var teenager, da faderen blev syg, virksomheden solgt og faderen døde; men hun mødes stadig med folk, der har arbejdet i virksomheden, og så har hun "arvet" et omfattende materiale af billeder, protokoller, regninger, breve og avisudklip - alt sammen minder fra virksomheden, som hendes farfar startede i 1919 og hendes far drev videre frem til 1976.
- Vognmandsvirksomheden var en fast bestanddel af min hverdag i de 20 første år at mit liv, fortæller hun.
- Jeg gik ikke i børnehave. I stedet var jeg med min mor på kontoret. Så snart jeg kunne stave, sad jeg og skrev små ordresedler og lønsedler til chaufførerne. Jeg kunne stave mange af chaufførernes navne allerede som fireårig. De var jo en del af min hverdag. Vi boede i Solvænget 1, og virksomheden lå lige ved siden af.
- Der var en værkfører, der hed Christian Madsen, som arbejdede i virksomheden i mange år. Han var en dejlig person og vellidt af alle. Ham havde jeg stor tillid til, så når der var noget, der gik i stykker herhjemme - også mit legetøj - gik jeg op til Madsen, og så lavede han det. Min kusine fortæller, at det var noget af det første hun kan huske mig sige: "Madsen lave. Madsen lave," og så pilede jeg over gårdspladsen ind på værkstedet. Jeg var vel tre år dengang.
Ville på pension som 60-årig
- Min far sagde altid, at han ville sælge virksomheden, når han blev 60 år - og så skulle han nyde sit otium; men det nåede han aldrig. Han fik tre hjerneblødninger som 59-årig og døde fem år senere. De sidste år var ingen dans på roser. Han havde det ikke godt.
- Jeg har senere tænkt, at det måske var et meget godt tidspunkt at sælge virksomheden på. Der var oliekrise og boligkrise. Transportbranchen stod foran store investeringer, og der skulle køres med fartskriver. Vilkårene for vognmandsbranchen var i en stor forandring. Hvis virksomheden var kørt videre, tror jeg, at den var kørt ned.
Hvorfor Kjeld?
Transportmagasinet: Kjeld er den yngste af fire søskende. Hvorfor blev det ham, der overtog forretningen?
- Jeg kan ikke give dig et fyldestgørende svar. Mit bedste bud er, at de andre søskende var en del ældre end Kjeld, og de var godt i gang med deres eget liv. De var jo halvsøskende. Ruth var gift med Jens Pedersen, som havde en stor vognmandsforretning i Gadevang. Christian var flyttet til Skibby og havde sit liv dér. Oluf havde sin egen vognmandsforretning og en køreskole her i Fredensborg.
- Da farfar ville udvide, var far stadig tilbage i reden - og så kan det være, at det var derfor, det blev ham, siger Helle.
Transportmagasinet: Hvad vil I med bogen?
- Vi har forsøgt at ramme et bredt publikum, både lastbilnørderne og de, der interesserer sig for lokalhistorie. Et af bogens kapitler hedder "Lastbiler gennem årtierne" Det er i mine øjne ikke kun en omtale af de vogne, som min far havde. Det er ment som et billede af den type biler, som blev brugt i den periode, og hvad det var for noget last, der blev kørt med.
Svært at skrive om slutningen
Transportmagasinet: Hvordan har det været at arbejde med alt dette materiale fra din fars virksomhed?
- Det har været meget spændende, fortæller Helle. Det har været en dejlig rejse tilbage i tiden. Jeg har læst i chaufførernes protokol, hvor de skrev referater fra deres ture. Det har været sjovt at vælge nogle eksempler ud. Jeg har læst de utallige avisudklip, som er blevet skrevet om virksomheden gennem tiden - også om de uheld, som chaufførerne og lastbilerne var impliceret i. Jeg har også talt med familiemedlemmer og tidligere medarbejdere.
- Det var nemt nok at skrive om starten af virksomheden, om krigen og alle anekdoterne og fakta; men det har været svært at beskæftige sig med den periode, hvor min far var syg. Der var nogle svære år til sidst.
Tre hjerneblødninger
- Min far blev ramt af tre hjerneblødninger og kunne ikke tale så godt. Han ville gerne ud på kontoret; men der var ikke rigtig plads til ham mere. Medarbejderne skulle jo holde hjulene i gang og havde rygende travlt. Han var blevet anderledes. Han kunne ikke finde sig selv i sin egen virksomhed mere - og det var ikke på grund af medarbejderne, men på grund af hjerneblødningerne.
- Når han kom, stod han der og var ligesom på besøg. Han klagede aldrig; men det var smertefuldt at være vidne til; men jeg er meget glad for det brev, som bogen slutter med. Det er et meget personligt brev, hvor han siger farvel og tak til sine kunder og giver sine medarbejdere de bedste anbefalinger. Det var ligesom det, der skulle være slutningen.
Historiske dokumenter
Transportmagasinet: Hvad så nu med alle billederne og materialet?
- Ja, det er et godt spørgsmål. Jeg har ingen børn, så den dag jeg ikke er her længere, vil det hele blive kørt på containerpladsen - med mindre nogle vil have det.
- Jeg har talt med det lokalhistoriske arkiv i kommunen. De vil måske gerne bevare noget af materialet til eftertiden. Der er jo historiske dokumenter som borgerbreve og næringsbreve. Der er billeder og avisudklip. De skal hen et sted, hvor man vil bevare det. Efter udgivelsen af denne bog, har jeg talt med Dansk Veteranbil Klub, de har arkiver i Nærum, hos Volvo forhandleren "Sommer i Nærum". De er meget interesserede i at overtage originaldokumenterne, så nu er det på plads
Stor interesse
Transportmagasinet: Hvad med et genoptryk af bogen?
- Vi har trykt cirka 300 eksemplarer af bogen. Planen var, at når de er væk, så er der ikke flere; men det har faktisk vist sig, at interessen har været stor. Aktuelt arbejder vi på at få trykt et begrænset 2. oplag, derfor kan interesserede skrive sig op ved henvendelse til mig på tlf. 20464783 eller mail helle.hansen@city.dk
Transportmagasinet: Får du overskud på bogen?
- Det håber jeg. Vi har kun haft udgifter til trykkeriet og det grafiske arbejde. Planen er, at hvis der er et overskud, skal det gå til Fredensborg Roklub, som min far var med til at starte, slutter Helle Hansen.
Læs vores anmeldelse af bogen fra i fredags - klik på dette link:
https://www.transportmagasinet.dk/article/view/778273/ny_bog_om_historisk_vognmandsforretning