Afgiften på konventionelle varebiler stiger
Varebiler på diesel blev dyrere i afgifter fra den 18. december; men prisskiltningen vil først blive justeret efter 1. juni i år med tilbagevirkende kraft.
Det er en følge af forliget om el-biler og bilafgifter den 4. december mellem S-regeringen og de tre støttepartier,. Forliget blev vedtaget som lov den 9. februar 2021. Skæringsdatoen er den 18. december 2020. Sidste dag med gammel afgift er var den 17. december 2020.
"Grøn omstilling af vejtransporten", som aftalen hedder, finansierer hvad der svarer til 775.000 grønne biler i 2030, hvoraf de 60.000 skønnes at være varebiler med totalvægt op til 4 ton
Noget bliver dyrere og andet billigere. Netto er der tale om en forhøjelse af købsafgiften for varebiler, som primært skyldes den tekniske afgift på 250 kr. pr. gram CO2/km.
De mindre varebiler rammes især af, at fradrag eller tillæg for brændstoføkonomi udskiftes med CO2-tillægget.
Fradrag og tillæg i registreringsafgiften for sikkerhedsudstyr som airbags og selealarmer, fjernes ligesom for personbiler.
Skalaknæk ved 75.000 kr.
Uden den ny lov er den normale registreringsafgift 50 pct. af værdien over 63.400 kr. i 2021.
Skalaknækket forhøjes til 75.000 kroner og fastsættes til 50 % uanset varebilstype. Loftet for betalt registreringsafgift nedsættes fra 56.800 kr. til 47.000 kr. for varebiler over 3000 kg.
Bundfradrag
Alle varebiler får et bundfradrag på 30.000 kr., og mindsteafgiften på 20.000 kr. sløjfes
Det forhøjes til 50.000 kr. for plugin-hybridbiler (lavemissionsbiler) og nedtrappes til 35.000 kr. i 2030.
Nulbiler tilgodeses med 80.000 kroner fra begyndelsen og nedtrappes til 65.000 kr. i 2030.