Kørsel med bjerge af sne
Sne er uundværligt, når man holder skikonkurrencer; men for meget er for meget. Det måtte arrangørerne sande, da der skulle holdes verdensmesterskaber i skiskydning i Oberhof ved Stuttgart tidligere i år.
Allerede i december 2020 begyndte arbejdet med at anlægge det ti kilometer lange skispor, der skulle være seks meter bredt med mindst 60 cm sne.
Da der ikke var faldet nok sne i starten af januar, tog man nødplanen i brug og lejede otte Arocs-lastbiler til at køre sne til ud til området. Man var forberedt på sådanne situationer. I 2013 havde man oprettet en lagerdam til fremstilling af kunstig sne. Den kunstige sne opbevares i et indendørs depot, der blev bygget i 2015.
De otte lastbiler kørte cirka 1.500 læs sne fra depotet og ud i området, hvor der blev etableret et perfekt skiområde, der opfyldte alle de krav og regler, som den Internationale Biathlon Union stiller til afvikling af skiskydnings-VM.
... men så kom sneen
I midten af januar begyndte det at sne, og det sneede så meget, at man nu måtte fjerne sne fra pisterne og opløbsområdet med tilskuer-arena, TV-studier og supportfunktioner.
- Det var virkelig barske forhold, fortæller en af chaufførerne, der før nytår kørte sne til området og efter nytår måtte fjerne den nyfaldne sne.
- Nogle steder kunne vi kun komme frem med snekæder. Desuden var vi nødt til at bakke cirka to kilometer for at komme hen til lastepladsen.
Glade for MorrorCam
- Vores lastbiler var udstyret med Mercedes-Benz’ elektroniske sidespejle, MirrorCam, og de kom virkelig til deres ret, fortæller chaufføren videre.
- Dels har de et specielt manøvreringssyn, når man bakker - dels gav systemet os også et bedre helhedsbillede bagude. Vi havde et perfekt syn uanset snevejr og natkørsel.
Disse lastbiler blev brugt
Arrangørerne af VM havde lejet otte Arocs-lastbiler. Fire af lastbilerne kom direkte fra Branch Information Center ved Mercedes-Benz’ fabrik i Wörth. Disse biler var udstyret med MirrorCam og Multimedia Cockpit. De andre fire var fra lejeflåden fra Mercedes-Benz’ CharterWay.
Køretøjskonfigurationerne varierede fra 6x4 lastbiler til 8×8 køretøjer. Bilerne var forberedt til kørsel i det trange, glatte og stejle terræn takket være offroad-udstyr, højtydende motorbremse, differentialespærre og turbo retarder-kobling.