Scania tester selvkørende lastbiler på motorvej
Scania har fået tilladelse af den svenske Transportstyrelsen til at teste selvkørende lastbiler på E4-motorvejen mellem Södertälje og Jönköping.
De to byer ligger cirka 300 km fra hinanden, så det er en pæn distance, som testkørslerne skal foregå på.
De selvkørende lastbiler bliver indsat i normal drift for Scanias datterselskab, Transportlaboratorium AB, som dagligt transporterer store mængder gods mellem Scanias forskellige produktionsanlæg i Sverige, Holland og Frankrig.
Testene af de selvkørende køretøjer omfatter teknologi på det såkaldte niveau 4 i SAE-skalaen over selvkørende køretøjer. Niveau 4 angiver, at lastbilerne reelt er selvkørende, men at kørslen af sikkerhedsmæssige årsager hele tiden overvåges af en chauffør ombord på køretøjet.
En af Scanias testingeniører vil også være til stede under kørslen for at overvåge og verificere de data, der overføres til lastbilens styresystem fra de mange sensorer, der muliggør den autonome kørsel.
Helt til Helsingborg
- I USA og Kina gennemføres allerede i dag testkørsler med lastbiler på niveau 4 på offentlige veje; men Scania er - så vidt jeg ved - første lastbilproducent i Europa, siger Hans Nordin, der er ansvarlig for det såkaldte Hub2hub-projekt.
Scania planlægger at udvide testen helt til Helsingborg senere i år. Så bliver testruten på i alt 525 km.
I de kommende år vil Scania også teste selvkørende lastbiler i Kina og andre europæiske lande. Scania har testet selvkørende lastbiler i australske miner siden 2017.
På markedet om fem år
- Vi er kommet så langt i udviklingen af selvkørende køretøjer, at teknologien måske er klar til at blive introduceret på markedet inden for de næste fem år, konkluderer Hans Nordin.
Han understreger, at der vil gå endnu flere år, før autonome køretøjer finder vej ind til byerne.
Amerikansk partner
Scanias partner i udviklingen af teknologi til selvkørende køretøjer er TuSimple med hovedkvarter i San Diego i USA og testfaciliteter i Tucson, Shanghai og Beijing.
Den amerikanske virksomhed har siden grundlæggelsen i 2015 udført millioner af testkilometer på motorveje for at udvikle teknologien til selvkørende køretøjer. Virksomheden betragtes i øjeblikket som førende inden for området.
Ikke førerløse lastbiler
- Den selvkørende teknologi fører næppe til førerløse lastbiler endnu, siger Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania Danmark.
- Selvkørende biler og førerløse biler må ikke forveksles. Selvkørende biler er bemandede, og forventes at kunne øge sikkerheden og aflaste chaufføren markant.
Førerløse lastbiler kunne dog være en teknisk mulighed i forbindelse med såkaldt platooning, hvor det kun er den forreste lastbil i en konvoj på 2 eller 3 lastbiler, der er bemandet.