DHL bedst til at integrere medarbejderne
For fjerde år i træk er DHL Express & Aviation at finde blandt de tre bedste danske arbejdspladser. Nu har virksomheden desuden vundet prisen for at være bedst til at integrere medarbejdere med forskellige kulturelle og religiøse baggrunde på arbejdspladsen.
Det er organisationen Great Place to Work, der har tildelt DHL denne hæderspris.
I DHL kommer medarbejderne fra 53 forskellige nationaliteter. Det er derfor afgørende, at alle medarbejdere omfavner den multikulturelle medarbejderskare.
- En kulturel forskelligartet arbejdsplads giver en mere inkluderende tankegang blandt medarbejderne selv, siger Steven Den, der er adm. direktør for DHL Aviation.
- Med tiden bliver det naturligt at tænke bredere på virkningen af ens handlinger og kommunikation, og det fremmer den respektfulde adfærd som i sidste ende giver en behagelig og ofte sjov arbejdsoplevelse.
Samspisning og verdensmusik
På aftenholdet i DHL Aviation er der således ofte samspisning, hvor medarbejderne mange gange tager lokale retter med, som bliver anrettet i en stor buffet til stor glæde for alle.
I det daglige skiftes medarbejderne til at sætte musik på til arbejdet –salsa det ene øjeblik, afrikanske rytmer det næste.
- Det er vigtigt for os, at alle medarbejdere føler sig godt tilpas uanset hvilken kulturel eller religiøs overbevisning, de har. Derfor er vi utrolig stolte af at vinde Great Place to Work-prisen for at være bedst til inklusion, siger Steven Den.
"Putting People First"
Hos DHL arbejder man blandt andet med begrebet ”Putting People First.”
- Når vi holder ledermøder og evalueringer, er det første punkt på vores agenda, hvordan medarbejderne har det, om de er glade og engageret, forklarer Sarah Gertraude Olsen, der er HR-direktør i DHL Express.
- Sideløbende tager vi temperaturen på medarbejdertilfredsheden både med Great Place to Work-undersøgelsen og andre undersøgelser.
- Hvis vi opdager, at noget skrider, sætter vi ind med det samme for at rette op på det. Det er i den grad blevet bevist det seneste år, at et højt engagement betaler sig, for det driver vores performance, også når det bliver svært, og der er mange forandringer-
Alle samarbejder
DHL arbejder også med begrebet ’As One’, som dækker over, at det er holdindsatsen, der gør forskellen i det daglige.
- Der er en indgroet forventning om, at alle samarbejder og spiller hinanden gode, siger Sarag Gertraude Olsen. Hvis det ikke sker, har vi en vedtaget regel om, at man kan give hinanden direkte feedback med det samme.
- Selvom flere medarbejdere har måtte arbejde hjemmefra det seneste år på grund af corona-pandemien, har vi alligevel formået at holde engagementet oppe. Vi er enormt gode til at anerkende hinanden. Det kan være for den gode kundeoplevelse eller for at være årets medarbejder.
- Anerkendelsen gør, at folk føler sig set og værdsat, ligesom det også er med til at gøre, at vi altid lægger os ekstra i selen for hinanden, slutter HR-direktøren.