23948sdkhjf

Ford: Alle nedbrud skal elimineres

Ford vil sætte en ny standard på markedet for varebiler. Det sker med konceptet Ford Liive, der er en ny service, der skal komme alle nedbrud og uventede servicebesøg i forkøbet.

Det handler om at øge oppetiden, så Fords varebilskunder får maksimal produktivitet ud af deres varebil.

- Varebiler skal naturligvis på værksted en gang imellem for vedligeholdelse og reparationer; men vi vil gerne kunne forudsige disse værkstedsbesøg, så de kan gennemføres på tidspunkter, der passer kunderne, forklarede Fords varebilschef Hans Schep på en virtuelt pressemøde forleden.

- Nøglen til Ford Liive er de mange data, som vi kan aflæse fra vores kunders varebiler og dele med vores Transit Erhvervscentre. Vi har i dag adgang til data fra mere end 500.000 Ford-varebiler. Det tal vil i løbet af det kommende år komme op på over en million varebiler.

I dag bliver alle Ford Transit-modeller solgt med indbygget modem, så det er muligt at få adgang til data, som Ford Liive kan bruge til at planlægge service og forebygge nedbrud.

Ford Liive bliver introduceret på udvalgte europæiske markeder i løbet af 2021. I Danmark, der har 28 Transit Erhvervscentre, er man også ved at forberede integrationen med Ford Liive i 2022.

Smart vedligeholdelse

Med Ford Liive vil der blive indført forskellige garantier og services som for eksempel Smart vedligeholdelse.

Smart vedligeholdelse er et system, hvor analyse af realtidsdata fra varebilerne sikrer, at der er reserveret

tid til service på det mest passende tidspunkt for kunden. Der sendes også varsler, så reparationer kan tages i opløbet, inden det får konsekvenser for kørsel i varebilen.

Ford Liive kan også levere specifikke oplysninger om den enkelte varebil til kunderne. Mindre virksomheder med op til fem varebiler modtager disse varsler gennem FordPass Pro-appen, mens de kunder, som administrerer større varebilsflåder, får adgang til via et brugerdefineret Ford Telematicsdashboard.

Data sendes automatisk fra bilens FordPass Connect modem. Dette har været standard på Transit 2T, Transit Custom, Transit Connect og Ranger siden midt 2019.

Fords ingeniører har vurderet, at op til 30 procent af vejhjælps-assistancerne kan undgås, hvis kunder følger anbefalingerne i ”Smart vedligeholdelse” notifikationerne.

Ford Service Pro

En anden del af Ford Liive konceptet er Ford Service Pro, der tilbydes af Fords Transit centre. Det er en servicestandard, der ved hjælp af tilpassede data sikrer vedligeholdelse af varebilen, når det passer kunden, og som sikre at varebilen hurtigt er tilbage på vejen i tilfælde af driftstop.

Dette resulterer i hurtigere diagnoser og gør det muligt at bestille nødvendige dele hjem inden værkstedsbesøget. Med deling af køretøjsdata kan forhandleren også tilbyde kunderne bedre skræddersyede serviceeftersyn, ved at indsamle flere mindre behov og rette dem alle ved ét samlet besøg.

Mange nye servcies

Ford Liive konceptet omfatter også en række nye services og tilbud, som leveres gennem de lokale Ford Transit Erhvervscentre. Det er services og tiltag som:

  • markedets længste åbningstider
  • Overnatningsservice
  • 1 times ekspresservice
  • tilbud om at afhentning og aflevering af varebil til service og reparation
  • mobil serviceordning, der kan reparere varebilen, hvor den er.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125