Udbygning af Fynske Motorvej går op i gear
I dagene efter påske går udbygningen af Den Fynske Motorvej op i gear. Trafikken lægges om, så trafikanterne kommer til at køre i to smalle spor i hver retning.
Det sker på den 10 km lange strækning fra Nørre Aaby til øst for Gremmeløkke Å, hvor hastigheden bliver 80 km/t hele vejen.
I østgående retning vil der blive arbejdet fra rasteplads Lillebælt Syd og kort forbi den tidligere rasteplads Ålsbo Syd, mens strækningen i vestgående retning er en smule kortere. Der er det igen fra kort før rasteplads Ålsbo Nord frem til rampeanlæg 57 ved Nørre Aaby.
Trafikale konsekvenser
På vejarbejdsstrækningen bliver nødsporet inddraget til arbejdsareal til entreprenøren, og strækningen omstribes, så der bliver to smalle kørespor i hver retning.
På grund af de smalle spor og vejarbejdere tæt på trafikken sættes hastigheden ned til 80 km/t. Det skal være med til at sikre, at det er sikkert for både trafikanter og vejarbejdere at færdes på og tæt op ad motorvejen.
Ikke store gener
- Vi forventer ikke, at vejarbejdet giver anledning til de store gener for trafikanterne. Vores beregninger viser, at det ikke skulle give anledning til kødannelse, men rejsetiden på de 10 km vil forlænges med cirka. 3-4 minutter, siger Mike Boesen.
I forbindelse med vejarbejdet opsætter Vejdirektoratet smiley-tavler, så trafikanterne løbende får en indikation af, hvor langt der er tilbage af vejarbejdet. Ligeledes er der opsat trafikovervågningskameraer på strækningen, så Vejdirektoratets Trafikcenter i København kan følge trafikken tæt og sikre fremkommeligheden via hurtig hjælp i forbindelse med hændelser på vejen. Det skal forbedre forholdene for bilisterne, mens motorvejsstrækning udvides.
Denne udvidelse af motorvejen ventes at tage resten af 2021. Herefter mangler strækningen mellem Gremmeløkke Å og Gribsvad; men den udbygges først i 2022.