Sådan bliver motorolien grønnere
At motorolier og smøreolier kan være bæredygtige, virker måske for mange som lidt af en selvmodsigelse; men ikke desto mindre er det Shells ambition at blive CO2-neutral for alle deres produkter. Man starter med de fuldsyntetiske motorolier.
- Shell har en anden måde at producere de fuldsyntetiske motorolier på, og den udleder mindre CO2 end de andre produkter på markedet, siger Christoffer Hansen, der er produktchef hos Univar Solitions, der distribuerer og forhandler Shells motorolier i Norden.
- Det skyldes primært, at Shells fuldsyntetiske smøreolier bliver produceret af naturgas i stedet for råolie. Når man producerer olie fra naturgas, benyttes en teknologi, der hedder GTL - Gas to Liquids. Det gør det lettere for Shell at blive CO2-neutrale.
- Desuden har man besluttet at bruge mere CO2-neutrale forpakninger og emballage. Visse embalager får en ny farve på deres label, som er gylden. Tidligere var den enten hvid eller blå.
- Det vil være mest synligt på småemballager, for der har man hele pakningen til at vise farverne; men det kommer også til at gælde produkter, der kommer i tromler eller med tankbil, hvor der ikke er en label på; men det vil fremgå af produkternes datablade.
- Shell gør alt, de kan, for at blive CO2-neutrale - og det CO2 der ikke kan fjernes i forbindelse med produktionen og forpakningen, laves der klimakompenseringer for gennem køb af klimakreditter. Så livscyklussen af produktet fra produktion til bortskaffelsen bliver alt sammen klimakompenseret, så man går i nul på smøreoliedelen.
Klimakreditter
- Shells klimakompensering består i at købe klimakreditter, og de kan omfatte mange forskellige ting; men det dækker primært over plantning af træer, svarer Christoffer Hansen.
- Det kan også være anlæggelsen af en sø. Vand opsuger en masse CO2. Man skal sørge for, at det noget, der kan opsuge præcis den mængde af CO2, som man udleder. Det er hele ideen bag klimakompensering.
Transportmagasinet: Kan en vognmand bruge det til at få en mere grøn profil?
- Ja, det kan man, for man kan bevise, at der er klimakompenseret for forbruget af smøreolie, både når det købes, forbruges og bortskaffes.
På gaden nu
Shells mål er på langt sigt, at man skal være komplet CO2-neutral. Man starter med er de fuldsyntetiske produkter, som udgør 80-90 procent af markedet for motorolier.
- Det vil fortsat være nogle specialolier, som produceres af råolie. Det gælder for eksempel olie til veteranbiler, der skal have en relativ gammeldags olie. Ældre biler har brug for lidt tykkere olier til at holde trykket, og det produceres endnu ikke af naturgas; men det det skal nok komme over tid, siger Christoffer Hansen.
Det er den generelle ambition for Shell af blive CO2-neutral, og det vil også komme til at gælde brændstoffer; men det ligger længere ude i fremtiden.
Beregning af livscyklus
Der laves en beregning af, hvor meget CO2 et produkt genererer det fra fødsel til bortskaffelse. Det svarer til mængden af CO2, man skal kompensere for.
- Som sagt har vi mindre at kompensere for i forhold til vores konkurrenter på grund af den teknologi, vi anvender; men i princippet er det det samme regnestykke, man laver. Det er den samlede mængde CO2, der skal kompenseres for.
Transportmagasinet: Bliver smøreolie indsamlet og genanvendt?
- Motorolie bliver indsamlet, men ikke nødvendigvis genanvendt. Motorolie er svært at genanvende, fordi det optager alle urenheder fra afbrændingen af benzin og diesel. Derfor går det meste til afbrænding, hvor det for eksempel er med til at generere energi i et kraft/varmeværk.
- Smøreolier skal indsamles, og her har Mineraloliebrancheforeningen en aftale med en række virksomheder, som er specialiseret i at afhente olien og transportere det til bortskaffelsesstedet. Det er en sikkerhed for, at olien bliver bortskaffet på en ordentlig måde og ikke ender i naturen eller i kloakken, slutter Christoffer Hansen.