Transitten er ikke bedre end andre - alligevel er den bedst
Fords varebil Transit har ligget på toppen af salgslisterne de sidste mange år - og den sidder stadig tungt på tronen herhjemme som den mest solgte varebil, ligesom den også gør det i store dele af Europa.
Der er de senere år kommet et utal af Transit-varianter: Transit Connect, Transit Courier, Transit Custom og Transit... Er det en bevidst strategi fra Fords side, at oversvømme markedet med varianter for at øge salget? Eller er Transitten bare bedre end de andre?
Vi har spurgt Fords varebilsansvarlige i Danmark Tom Maxmølris om en forklaring på Transittens store succes - og der er naturligvis flere forklaringer. En af forklaringerne er, at Ford i et par år målrettet har arbejdet på at skabe øget fokus på varebiler internt i organisationen.
- For snart to år siden blev organisationen delt i to, en personvognsdivision og en varevognsdivision. Det gjorde man ikke mindst for at sikre et større fokus på varebiler og erhvervskunderne, forklarer Tom Maxmølris.
- Dette fokus har vi så drevet helt ud til kunderne i form af vores Transit Erhvervs Centre, som herhjemme består af 28 udsalgssteder, der ikke laver andet end af beskæftige sig med varebiler. Hvis du går ind i et af disse centre, møder du mennesker, som ånder og lever for varebiler - dag og nat, morgen, middag og aften.
- Denne specialisering gør vi hele tiden bedre. I løbet af 2021 og 2022 indfører vi et nye konceptet, Ford Liive, som skal minimere og optimere behovet for service af vores varebiler og dermed sikre at biler er på vejen i stedet for på værksted.
Masser af uddannelse
- Et andet tiltag er, at vi gør meget for at vores medarbejdere skal holde deres viden opdateret - både på salgssiden og på servicesiden. Det styrker vi gennem uddannelse, hvor vi både bruger e-learning og kurser. Her under coronaen er der ikke så mange fysiske kurser. Vores kurser kører virtuelt; men vi har alligevel relativt meget vidensopdatering af vores medarbejdere.
- Det gør vi også, fordi bilerne hele tiden bliver mere avancerede og specialiserede. Der kommer flere "features" og mere sikkerhedsudstyr i bilerne, og det er vigtigt, at vores medarbejdere altid et opdaterede, så de kan instruere og rådgive vores kunder.
- Kunderne skal føle sig trygge, når de er sammen med en Ford-medarbejder. De skal ikke bare behandles ordentligt, de skal mærke, at vi altid ønsker at sikre dem den bedste løsning i den situation, de står i.
Opbygges lokalt
Herhjemme har Ford lavet et samarbejde med en række opbyggere, så man kan lave en lokal tilpasning af bilen til de danske kunder.
- En stor del af vores kunder har specielle ønsker til deres varebil. Det kan gælde indretningen eller montage af specialudstyr som kraner, lad mm. Uanset hvor mange varianter og modeller, vi kan tilbyde fra fabrikkens side, betyder den lokale tilpasning meget for kunden i den sidste ende. Vi ønsker at skabe den perfekte Transit til kunden.
- Derfor har vi en medarbejder, som fast arbejder med at optimere vores samarbejde med de lokale opbyggere, forklarer Tom Maxmølris.
Fabrik i Tyrkiet
- Sidst men ikke mindst må jeg også nævne, at Ford for omkring 10 år siden investerede i en ny varevognsfabrik i Tyrkiet. Det betyder, at vi i dag kan bygge topmoderne biler til en yderst konkurrence dygtig pris. Dengang tænkte Ford langsigtet, og det nyder vi virkelig godt af i dag.
- Desuden har Ford gennem tiden gjort meget for at sikre udviklingen af de bedste varebiler. Vi har vores store udviklingscenter i England. Her laver vi undersøgelser af brugernes behov og af de daglige forhold omkring brugen af varebilen. Det giver os anledning til at udvikle forskellige "features", så vi hele tiden kan levere det, kunden forventer.
Hårfin balance
- Forudsætningen for vores succes er, at vi kan levere et konkurrencedygtigt og topmoderne produkt, som brugere føler passer til deres behov. Vanskeligere er det sådan set ikke, siger Tom Maxmølris, og slutter af med denne konklusion:
- Hvis vi lægger alle tingene sammen, får du opskriften på succesen: Vores udviklingscenter i England, vores enorme investeringer i fabrikken i Tyrkiet kombineret med vores strategi om at være professionelt til stede for vores erhvervskunder lokalt - og så har vi selvfølgelig vores brede vifte af finansieringsmuligheder fra Ford Credit.