Tidligere transportminister Flemming Hansen er død
Det tidligere folketingsmedlem og transportminister Flemming Hansen er gået bort, 81 år. Han sov stille ind fredag den 30. april.
Inden sin politiske karriere var Flemming Hansen optaget af sko. Han drev skokæden Holst Sko fra 1974 til 2001 med forretninger i Vejle, Fredericia, Odense, Esbjerg, Aarhus og Horsens. Han var desuden chefkonsulent i Danmarks Skohandlerforening fra 1963 til 1972. Senere blev han næstformand og formand i foreningen.
I 1984 blev han valgt ind i Folketinget. Han var særligt aktiv som erhvervspolitisk ordfører, men er nok bedst kendt som transportminister i Anders Fogh Rasmussens regering. De fem år, han havde den titel, var ikke uden udfordringer.
Femern og IC4
En af de store sager, der lå på transportministerens kontor, var Femern-forbindelsen.
De hårde forhandlinger med Tyskland om en Femern-bro krævede sin mand, og han modtog især kritik for, at Danmark måtte løbe med den økonomiske risiko.
Derudover bøvlede han også med IC4-skandalen, hvor 83 IC4-tog var forsinket i flere år.
Statsrevisorerne konkluderede dog, at hovedansvaret for de forsinkede IC4-tog hverken lå hos den konservative minister eller DSB, men derimod lå det hos den italienske fabrikant AnsaldoBreda.
Søren Pape: Vi har maget at takke ham for
- Vi har meget at takke og huske Flemming Hansen for, siger de Konservatives partiformand Søren Pape Poulsen i en skriftlig kommentar.
- At vi i dag kan se frem til en fast forbindelse over Femern Bælt, kan i høj grad tilskrives hans store politiske arbejde.
DTL – Han vil blive savnet
DTL har også en kommentar til Flemmings Hansens virke som transportminister.
- Han vil blive savnet i transportverdenen, hvor han var den i nyere tid længst siddende transportminister – og kendt i branchen med et stort øre til vognmændenes udfordringer, siger DTL-direktør Erik Østergaard i en udtalelse.
- Flemming Hansen meldte klart ud, at han gerne ville hjælpe og støtte vognmændene, alt hvad han kunne formå; men han forventede også noget til gengæld. Ministeren sagde lige ud, at hans støtte var afhængig af, at vognmændene løftede deres del af det fælles ansvar for trafiksikkerheden. Noget for noget. Skoene skulle være store nok til alle.
- Det var på det tidspunkt, hvor de tragiske højresvingsulykker ikke var godt for vognmandserhvervets image. Overholdelsen af køre/hviletidsreglerne var også i bund.
- Flemming Hansen var af den opfattelse, at skulle transporterhvervet have politisk indflydelse og rimelige arbejdsvilkår i hverdagen, skulle det hænge nøje sammen med den trafikmæssige adfærd og ikke mindst med moralen i erhvervet. Da Flemming Hansen i 2007 overgav stafetten til sin efterfølger, var erhvervet allerede i fuld gang med at rette op på tingene, slutter Erik Østergaard.
Flemming Hansen efterlader sig sin hustru, to sønner med svigerdøtre samt fem børnebørn.