23948sdkhjf

Nu kommer MAN's entreprenørlastbil

Ventetiden er forbi for den sidste af MAN’s fire lastbilsnyheder i ”New Truck Generation” serien.

TGS er betegnelsen for MANs køretøjer til entreprenørbranchen. Den omfatter alt lige fra tip-biler, snerydning, kroghejstransport, containertransport, dumperkørsel og maskintransport.
TGS-serien supplerer TGX-serien, som også har entreprenørvarianter i den tunge lastbilsklasse. TGS dækker fra 18 til 32 ton og kan fås med to, tre og fire aksler og alle mulige akselkombinationer, inklusive træk på flere aksler.

Flere af varianterne kan også leveres med HydroDrive, den hydrostatisk foraksel, som har sin styrke under kørsel, hvor man sporadisk har brug for træk på forakslen, for eksempel i grusgraven eller på byggepladsen. Samtidig er HydroDrive betydeligt lettere end konventionelt, permanent mekanisk forhjulstræk og uden en øget chassishøjde.

To motor-familier 

TGS-serien leveres med to motorfamilier.
Den lette og kompakte D-15 motorserie på 9,0 liter med effekter på 330, 360 og 400 HK er til lettere kørsel, hvor der kan være behov for en høj nyttelast.
Den mere kraftfulde D26-motor på 12,4 liter er for mange det optimale valg til mere krævende kørsel. Her er effekterne 430, 470 og 510 HK.

Tre førerhuse 

Tre førerhusvarianter er tilgængelig i TGS-serien:.
Det mellemlange NN-førerhus, det lange TN med et normalt højt tag og den lange TM med et mellemhøjt tag. De to sidstnævnte har henholdsvis en og to køjer. TM har en stående højde på næsten to meter foran passagersædet.

TipMatic nærmest standard 

Automatiseret gearing, MAN TipMatic, er nærmest standard på det skandinaviske marked. TGS har TipMatic 12 trin og fås i forskellige versioner med og uden Intarder.

Komfort og sikkerhed

Med hensyn til udstyr følger TGS sin storebror TGX på de fleste områder. Det lægger man mærke til allerede inden man går ind i førerhuset.

Nederst på førerdøren sidder MAN EasyControl-switchpanelet, hvor chaufføren let kan tænde blinklyset, lukke vinduer og soltag, låse passagerdøren og aktivere bagliften eller en anden valgt funktion uden at skulle op i selve førerhuset.

Den ergonomiske indstigning giver nem og sikker adgang gennem en rummelig dør med en åbningsvinkel på næsten 90 grader.

På pladsen bag rattet oplever chaufføren et valg af justeringsmuligheder for både sæde og rat, og det er således let at finde en god og ergonomisk kørestilling.

SmartSelect 
TGS har de samme muligheder, når det kommer til håndtering af infotainment-systemer og navigation som TGX. Blandt andet har man mulighed for at vælge MAN SmartSelect, hvor man ved hjælp af en praktisk dreje- og trykknap enkelt kan håndtere disse systemer uden at miste fokus på vejen. 

Assistentsystemerne er de samme som i TGX. EBA-nødbremsesystemet er standard og minimerer risikoen for kollision med forankørende køretøjer. Blandt andre assistentsystemer kan nævnes ACC-adaptiv fartpilot og fjernlysassistent. Derudover er det aktive MAN ComfortSteering-kontrolsystem og MAN EfficientCruise GPS-styret fartpilot tilgængelig.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.222