Længe leve foreningsfriheden og væk med løndumping
En meget lang kamp for at sikre foreningsfriheden, valgfriheden og ikke mindst for at modarbejde løndumping i Danmark bærer nu frugt.
Venstre var sidste år med i en bred aftale om vejtransport med regeringen, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om lønværn i transportbranchen.
I fællesskab fik vi sikret, at rammerne for at vi kan fastholde et robust dansk arbejdsmarked med ordnede forhold og sædvanlige løn- og arbejdsvilkår for arbejde i Danmark.
Dermed kan danske og udenlandske virksomheder konkurrere på lige vilkår inden for rammerne af den danske arbejdsmarkedsmodel, hvor løn- og arbejdsvilkår reguleres via kollektive overenskomster.
Færdselsstyrelsen har i slutningen af juni godkendt to overenskomster mellem henholdsvis ITD Arbejdsgivers og Kristelig Fagforening (Krifa) og overenskomsten mellem Kristelig Arbejdsgiverforening (KA) og Det Faglige Hus.
Det betyder, at der er et alternativ til 3F’s overenskomster.
Venstre har været med til at sikre et reelt frit foreningsvalg og dermed foreningsfriheden, samt arbejdet for at modvirke løndumping i Danmark.
Med aftalen var Venstre garant for at afværge, at 3F fik de facto monopol på at indgå aftaler på transportområdet i Danmark, og at der i stedet blev sikret plads til andre overenskomster.
Dermed fik vi bevaret foreningsfriheden.
Aftalen gør det til et lovkrav, at der udbetales dansk løn på dansk asfalt - uanset om lastbilen har danske, bulgarske eller rumænske nummerplader. Det er vi rigtig glade for.
Venstre var ikke blot med i aftalen for at afværge et monopol. Vi ønskede i høj grad også at løse en reel udfordring med løn- og arbejdsvilkår og dermed sikre ordnede forhold på danske landeveje.
Venstre lagde i aftalen stor vægt på, at der skulle være plads til andre overenskomster end 3F’s på transportområdet, såfremt det samlede lønniveau ikke afveg entydigt og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i de retningsgivende overenskomster.
Dermed var vi med til at sikre, at man ikke indfører et de facto monopol til 3F’s overenskomst med DTL og ATL, men derimod skaber plads til både ITD, Krifa, Arbejdsgiverforeningen KA og Det Faglige Hus’ overenskomster.
Det er vigtigt, at der også på transportområdet er frihed til at kunne sammensætte sine lønelementer i den enkelte overenskomst, som man nu ønsker.
På den måde har vi afværget monopoldannelse og styrket det frie valg. I fællesskab kan vi nu fortsat modarbejde løndumping på landevejene til glæde for danske chauffører og transportbranchen.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt, tidl. transportminister og MF
Kristian Pihl, transportordfører og MF
Hans Andersen, beskæftigelsesordfører og MF