23948sdkhjf

Breve og pakker bliver stadig mere grønne

PostNord har reduceret sin CO2-udledning med 10.000 ton ved at køre på HVO Biodiesel.

Efter et år med HVO Biodiesel i tanken på lastbilerne har PostNords CO2-udledning fået endnu et dyk ned. Samlet er CO2-udledningen reduceret med mellem 800 og 1.000 ton hver måned det seneste år.

- Sidste efterår skiftede vi størstedelen af vores lastbiler over på HVO Biodiesel, fog det har kunnet ses i vores klimaaftryk, fortæller Stine Sander, der er vicedirektør for pakker i PostNord.

- Vi har siden overgangen til HVO sparet naturen for 10.000 ton CO2, når vi afleverer pakker og breve. Det svarer nogenlunde til den mængde CO2, en lastbil udleder, hvis den kører 219 gange rundt om jorden ved ækvator!

- En lastbil, som kører på fossilbaseret diesel, tilfører atmosfæren 1.020 g co2 pr. kørt kilometer, mens det for en lastbil på biodiesel kun er 144 g CO2 – og HVO biodiesel er ikke er fremstillet af olie, men af animalske restprodukter som for eksempel slagteriaffald.

Flere klimatiltag
En ny opgørelse viser desuden, at PostNord har opnået en samlet reduktion i CO2-udslippet på 73 procent siden januar 2019 på PostNords interne flåde af lastbiler. Det er de lastbiler, der kører pakker mellem terminalerne, distributionscentrene og kunderne.

- Ud over at køre på HVO har vi haft fokus på at fylde lastbilerne helt op og løbende opgraderet vores flåde til nye og mere miljøvenlige lastbiler, siger Stine Sander.

- Vi er i fuld gang med at sætte retningen for fremtidens logistik og forsøger hele tiden at gøre det, der er mest effektivt, og som har positiv effekt på klimaet her og nu. Teknologien og mulighederne ændrer sig hele tiden; men den grønne omstilling er kommet for at blive, slutter vicedirektøren.

PostNord har et mål om at være fossilfri i 2030.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125