23948sdkhjf

Vil mane rygter i jorden

Da de nye "smarte" takografer kom på markedet i 2019, var nyheden, at politiet trådløst kunne aflæse lastbilens takograff-data, uden at lastbilen skulle bringes til at stoppe. Det gjorde det nemmere for politiet at opdage overtrædelser; men det gav også næring til mange misforståelser.

- Mange chauffører havde en idé om, at køre/hviletidsinformationerne blev sendt direkte til Færdselsstyrelsen, fortæller Michael Andersen fra BG Service Center (BGSC).

- Det var der virkelig mange, der troede; men det var jo ikke rigtigt. Dem skal man selv sørge for at sende ind. Derfor er en af vores vigtige opgaver at få manet rygterne og misforståelserne i jorden.

- Vi forhandler takografer og underviser i brugen af dem - og det vil vi naturligvis fortælle om på Transport 2021. Og ja - vi glæder os meget til at komme ud og møde kunderne. Det er rigtig længe siden.

Lettere udlandskørsel

Transportmagasinet: Er der kommet noget nyt, som man skal være opmærksom på med hensyn til takograferne?

- Der kommer snart nogle nye funktioner, der for eksempel gør det nemmere for udlandskørsel. I dag skal man selv gå ind og registrere det manuelt, når man kører over en landegrænse. En af de nye funktioner bliver, at takografen spørger, om man ikke skal ændre landekoden. Det gør den, så snart man har kørt mere end tre minutter i et nyt land.

Takografer og tilbehør

BGSC har siden fartskriverens ankomst i Danmark været forhandler af både enheder og tilbehør. Det gælder både udstyr til de autoriserede værksteder, men også hjælpemidler til chauffører og vognmænd.BGSC er officiel leverandør af Stoneridge og EFAS takografer i Danmark.

Artiklen er en del af temaet Transport 2021.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.208