23948sdkhjf

Der smides for meget gummi væk

Euromaster mener, at der smides for mange millimeter gummi væk. Det kan der gøres noget ved.

Dækpriserne er som så meget andet gået i vejret her i 2021. Det giver et ekstra incitament til at passe godt på de dæk man allerede har købt. Der smides efter Euromasters menig for mange mm ud som kunne have givet nogle flere kilometer.

Og hvad kan man gøre ved det? Det kan man faktisk få svar på hos Euromaster, der udstiller på Transport 2021.

- Mange brede fordæk kasseres før tid, fordi de er slidt skæve, fortæller Lars skov Andersen fra Euromaster.

- Hvis dækkene var blevet vendt på fælgen og byttet højre/venstre, kunne de måske have kørt mindst 50.000 km ekstra og karkassen kunne have været genanvendt til regummiering. Det er et ærgerligt spild af ressourcer.

- Vi ser også mange trækdæk, der ikke slides ned akselvis, fordi man ikke får passet sit lufttryk. Det er lige så ærgerligt.

- Dæk på trailere skiftes i mange situationer også bare når de er slidt ned. Med de rette indgreb vil trailerens dækøkonomi og miljøbelastning kunne optimeres markant.

- Det gælder om at reducere det materiale udtag, som hvert dæk belaster kloden med. Vi vil gerne gøre en forskel for at arbejde for at udtaget reduceres ved at køre længere på de eksisterende dæk.

Og hvis vi også ville blive bedre til at opskære dækkene, vil både miljøet og transportørens økonomi vil have glæde af dette.

Nye nordiske vinterdæk

Når det er sagt, så vil Euromaster også vise Michelins helt ny dækserie til nordisk vinterkørsel, Michelin MultiGrib.

- Mange danske transportører kører stadig til vores nordiske nabolande i vinterhalvåret. Så skal man være opmærksom på, at krav til dækmærkning og millimeter er blevet skærpet de seneste år - ikke mindst i Norge, siger Lars Skov Andersen, som gerne vil invitere alle intresserede ind på standen for at høre mere om vigtigheden af de rette vinterdæk.

Regummierede dæk

- Hvis man vil gøre en forskel på i forhold til transportbranchens grønne omstilling, er det for eksempel sund fornuft at bruge regummierede dæk, fortæller Lars Skov Andersen, salgschef i Euromaster.

- Vi kan for første gang på en Transportmesse vise vores Recamic-dæk til træk og traileraksler.

- Recamic dæk produceres hos Vulkan i Randers, så det er dansk produceret i bedste kvalitet. Både mønster og slidbanegummi er identisk med Michelins nuværende produktprogram i nye lastvognsdæk.

- Recamic ligger i et prisleje, hvor det kan være et rigtig godt alternativ til andre lavprisløsninger, hvor der typisk ikke er mulighed for regumnmiering.

Artiklen er en del af temaet Transport 2021.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079