Bilruder er blevet en videnskab
Tidligere var bilruder ganske enkle; men det er de bare ikke i dag. En bilrude er faktisk en bærende del af bilens karrosseri, og i nye biler gemmer der sig blandt andet lyssensorer, afstandssensorer, regnsensor og mange andre følere i forruden.
Det kræver ekspertviden at håndtere en bilrude i dag, og den viden besidder virksomheden Carglass, som udstiller på Transport i Herning for første gang nogensinde.
- Vi ser frem til at skabe nye relationer til kunder og leverandør relationer, og jeg glæder mig til at fortælle de besøgende, hvad Carglass kan og står for, siger Key Account Manager Malene Kock fra Carglass.
- Til messen har vi udarbejdet en konkurrence med et par spørgsmål omkring kalibrering i bilerne, og her kan man vinde en Nano behandling på sin forrude. Det kaldes også en "Rain Repellent." Efter sådan en behandling, hvor man får forruden til at afvise vand, behøver man ikke bruge sine vinduesviskere så tit.
- På messen har vi også stenslagsmærkater, isskrabere, bolcher og vores herlige små røde Carglass "kramme biler," som vi naturligvis uddeler til de besøgende; men vi har også gode tilbud på for eksempel viskerblade.
Fantastisk at mødes igen
Carglass henvender sig til kunder med varebiler, minibusser og personbiler samt til taxibranchen - og i det hele taget til de mange virksomheder med små erhvervsbiler.
- Desuden har de fleste mennesker i dag jo en personbil. Det bliver i det hele taget fantastisk at kunne mødes på en messe igen efter det år, som vi alle har været igennem med corona. Særligt det at kunne se mennesker rigtig i øjnene og have dialog overfor hinanden i stedet for "online" - det glæder jeg mig meget til, siger Malene Kock.
Har 15 værksteder
Carglass er landsdækkende med 15 værksteder og mere end 125 teknikere, der kører ud i hele landet, og placerer sig prismæssigt mellem de uautoriserede værksteder og de autoriserede.
Hos Carglass er man også eksperter i at reparere stenslag i forruder - og reparationerne er langt billigere end at skifte hele ruden.
Især taget i betragtning, at danske bilejere for en tredjedels vedkommende ikke har en forsikring, der omfatter glasskader - men mange bilister venter for længe med at opsøge Carglass, og så har et stenslag udviklet sig til en stor revne. Så er det for sent at reparere ruden.
Mange uden forsikring vælger også en billig løsning og får en ny forrude, der ikke er godkendt at bilproducenten - de godkendte også kaldet en OEM godkendelse. Og det går ofte ud over sikkerheden, da ruden som nævnt er en del af bilens konstruktion.
Rettidig omhu
Carglass arbejder med mange bilruder hvert år, og en stor del af dem kan man klare ved at reparere skaden i stedet for at udskifte ruden, der naturligvis er en større omgang og derfor dyrere. Det vil man ofte kunne undgå, hvis bare man har lidt rettidig omhu, skriver Carglass på deres hjemmeside.
Carglass giver 2 års garanti på rudeskift.
Artiklen er en del af temaet Transport 2021.