23948sdkhjf

Verdens første elektriske betonbil til Nordens mest bæredygtige byggeri

Det er ikke tilfældigt, at Unicon og Volvo Trucks i går onsdag eftermiddag valgte at præsentere deres nye betonbil ved boligbyggeriet UN17 Village i Ørestaden. Det er nemlig et af Nordens mest bæredygtige byggerier – og betonbilen er verdens første serieproducerede elektriske betonbil.

Både bilen – en Volvo FE 440 electric med 440 hk. - og betonblanderen – en Liebherr ETM 705 betonkanon – drives elektrisk. Det vil sige uden støj og uden CO2-udslip.

For projektchef Jan Christensen fra C.G. Jensen er det helt rigtigt, at præsentere den elektriske betonbil netop her.

- Lige nu er der bare et stort hul i jorden, men om 3-4 år vil der være fem boligblokke på grunden - UN17 Village, som stedet hedder.

- Det er et af Nordens mest bæredygtige byggerier, hvor vi har tænkt alt ind, som vi overhovedet kan komme i tanke om – også ting, der endnu ikke er opfundet, fortalte Jan Christensen.

- Vi bruger CO2-reduceret cement. Vi bruger træ og en masse genbrugsmaterialer i form af tegl og tagsten. Vi opsamler regnvand til vanding af de grønne arealer. Der skal monteres i alt 1.700 kvadratmeter solceller til den kommende drift af boligerne. Og så bruger vi bæredygtig transport i form af den nye betonbil.

- I alt er vi sammen med vores rådgivere og bygherre kommet frem til 200 konkrete tiltag, hvor vi forsøger at omsætte FN’s 17 verdensmål i projektet i form af sundhed, fællesskab, biodiversitet, vand, energi - ja, meget, meget mere.

Snart slut med traditionel beton
Direktør Jan Søndergaard Sørensen fra Unicon var selvfølgelig rigtig stolt over at sende verdens første serieproducerede betonbil ud på vejene.

- Sidste år lancerede vi fire hybride betonbiler. De kører allerede i København til stor glæde for vores kunder, byggepladser og naboer til byggepladserne. Nu kommer en helt elektrisk betonbil, sagde han.

- For et år siden lancerede vi også en CO2-reduceret beton som et alternativ til de mere klassiske produkter. Allerede nu har vi seriøse planer om at udfase de traditionelle produkter og kun levere de miljøvenlige produkter.

- Vi må sørge for, at vores produkter bliver helt uimodståelige i konkurrence med alle de andre materialer på markedet. Vi kan naturligvis ikke gøre det alene. Derfor rækker vi ud til politikere for at støtte op med initiativer, der bakker udviklingen op. Derfor rækker vi også ud til rådgivere, bygherrer og entreprenører for at skabe en åben dialog om, hvordan vi kan få det til at ske.

- Det er nødvendigt, at byggebranchen er klar til at levere de løsninger, der skal til for at få en bæredygtig fremtid. Vi vil gerne bidrage til bæredygtige byggepladser og til Københavns ambitioner om at blive en CO2-fri hovedstad i 2025. Vi vil bakker også op om Folketingets 70-procents mål i 2030. Det er ambitiøse mål – men vi er på vej.

Enormt potentiale
Også Københavns overborgmester Lars Weiss appelerede til samarbejde.

- Vi har jo det meget ambitiøse mål om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025 – og det er skræmmende tæt på. Det er et ambitiøst mål. Vi er på den rigtige vej; men det er bestemt ikke en opgave, vi kan løse alene. Vi er afhængig af, at alle vores samarbejdspartnere og leverandører er med på den grønne omstilling.

- Bygge- og anlægssektoren indeholder et enormt potentiale, fortsatte han. Potentialet ligger i valget af byggematerialer, det ligger i genbrug og opcyckling af brugte byggematerialer, og det ligger også i at have arbejds- og byggemaskiner, der er fossilfri.

- København har cirka 170 byggepladser i gang i øjeblikket. Det antal byggerier forpligter. København må gå forrest – både for at skabe nye løsninger og når vi selv skal ud og købe ind.

- Vi vil gerne træffe grønne valg, når vi står ved buffeten; men forudsætningen er, at der er noget grønt på bordet. Det er Unicon og Volvos initiativ et rigtig godt eksempel på, sluttede overborgmesteren.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.148