23948sdkhjf

LEDER: Er det nu kun el, der dur?

KLIMARÅDET! Hvem har egentlig lagt mærke til det organ før? Vi har kendt til klimapaneler, klimarapporter, klimapartnerskaber - og selvfølgelig er da også et klimaråd. Men jeg skal da sandelig love for, at vi her i transportbranchen nu er blevet opmærksom på, at der er et klimaråd. Det har trukket masser af overskrifter i medierne i ugens løb, ikke mindst fordi klimarådet anbefaler regeringen at droppe al støtte til biogasbiler! Fremtidens energi til lastbilerne er el! Ikke andet!

HVAD BILDER RÅDET sig egentlig ind, når det prøver på at ændre på vores opfattelse af, hvad der er godt og skidt? Nu har transportbranchen endelig fået gang i den grønne omstilling. Flere vognmandsvirksomheder og dagligvarevirksomheder har set muligheden for at reducere CO2-udslippet fra deres transporter og være med til at gøre noget godt for miljøet. Og så siger klimarådet, at biogasbiler slet ikke er grønne køretøjer! Det eneste der tilsyneladende dur, er elektriske lastbiler. Jamen, så er branchen da slået tilbage til start.

MAN KAN MÅSKE håbe, at ingen rigtig lytter til klimarådet; men nej, det er faktisk alvorligt. Klimarådet er sat i verden til at rådgive regeringen med hensyn til klimapolitik. Så der bliver lyttet til klimarådets eksperter i regeringen.

Derfor er en alvorlig sag, at transportministeren - som indtil for nylig talte varmt for biogaslastbiler og grønne korridorer af biogastankstationer - nu pludselig siger, at det kun er el, der dur.

HIDTIL HAR REGERINGEN og transportministeren ikke villet lægge sig fast på en enkelt teknologi for fremtidens alternative drivmidler. Det håber vi sandelig heller ikke de gør nu, trods Klimarådets klare udmelding. Biogas skal ikke droppes som grøn energi. Okay, den er ikke måske ikke så grøn som el fremstillet af vindmøller; men biogas kan vi ikke undvære i den overgangsfase, vi befinder os i de næste 10-15 år.

ALLE VED - også Klimarådet - at el-lastbiler ikke kan stå for al godstransport. Hvis vi dropper biogas som klimavenligt brændstof - og ikke vil give den en berettiget støtte - er der mange, der bare vil trække på skuldrene og vende tilbage til diesel. Det vil sgu være ærgerligt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094