Hård kamp om at blive årets internationale varebil
Der bliver spænding lige til det sidste, når årets varebil - International Van of the Year 2022 - skal kåres onsdag aften ved en galla-middag i Lyon i Frankrig.
Ikke færre end fjorten nye varebiler er nomineret til konkurrencen - og antallet af nominerede har næsten aldrig været større. Der er en bred og varieret gruppe af dieseldrevne varebiler, men der er et endnu større udvalg af elektriske varebiler blandt kandidaterne.
Hovedkriterierne for International Van of the Year Award er køretøjernes bidrag til effektivitet, sikkerhed, bæredygtighed og miljøstandarder i sektoren for lette erhvervskøretøjer.
For at være berettiget skal køretøjet være nyt og i serieproduktion inden udgangen af det år, det modtager prisen for. Desuden skal køretøjet repræsentere en væsentlig teknologisk innovation sammenlignet med tidligere generationsmodeller.
De 24 medlemmer af juryen har i løbet af året prøvekørt de forskellige kandidater, således at de i slutningen af oktober var klar til at afgive deres stemmer. Resultaterne vil blive afsløret ved gallamiddagen tirsdag aften i Lyon.
Følgende modeller er nomineret:
RENAULT - har to kandidater med: Ny Kangoo og Ny Express. Den nye Kangoo blev kåret til Årets Varebil 2022 i Danmark i september.
STELLANTIS - der består af PSA Group og Fiat, har to kandidater med: en lille elektrisk van (Citroen eBerlingo, Peugeot ePartner, Opel Combo-e) og en stor elektrisk van (Citroen eJumper/eRelay, Peugeot eBoxer, Opel Movano-e)
FIAT Professional - stiller op med to Ducato – en diesel-version og en e-varebil.
VW - Caddy5
MERCEDES-BENZ - Citan II
TOYOTA - Proace City Electric og Proace Electric.
MAXUS - E-Deliver9 og E-Deliver3
PIAGGIO - Ny Porter NP6.
Det er 30. gang, at den prestigefyldte pris uddeles.
Det danske jurymedlem er i øvrigt Carsten Teiner, som tester varebiler og lastbiler i Transportmagasinet; men hans mund er hermetisk lukket indtil i morgen aften!