ALPI's vej fra verdensmål til hverdagsmål
- Vi har arbejdet intenst. Vi har været igennem hele virksomheden. Vi har set på muligheder og udfordringer - og har nu vores bæredygtighedsstrategi på plads.
Sådan siger Morten Høgsberg Nielsen, som er ansvarlig for ALPIs bæredygtigheds indsats og grønne omstilling.
Virksomheden har valgt at fokusere på tre områder: mindske klimaaftryk, udvikle grønne løsninger og opprioritere den sociale bæredygtighed.
Der er udarbejdet planer for, hvordan virksomheden konverterer verdensmålene til hverdagsmål frem mod henholdsvis 2025 og 2030.
40 procents reduktion
CO2 reduktion og grønne løsninger frem mod 2030
- Ambitionen er at reducere CO2-udledningen med 40 procent på tværs af værdikæden inden 2030 i forhold til vores CO2-aftryk i 2020, siger Morten Nielsen.
- Vi ved, at det er et ambitiøst mål – men det er noget, vi vil, slår han fast.
Tre faser
Arbejdet med at nedbringe CO2-udledningerne er delt i tre faser.
I fase 1 sker der energieffektiviseringer og optimeringer.
I fase 2 arbejdes med innovative og grønne løsninger, heriblandt nye teknologier og drivmidler.
I fase 3 kompenseres med udvalgte, anerkendte og certificerede kompensationsprojekter for de CO2-udledninger, som virksomheden på det givne tidspunkt ikke har kunnet nedbringe yderligere.
80% CO2-neutrale transaporter
- Det er ligeledes vores 2030-ambition, at 80 procent af vores transporter skal udgøres af CO2-neutrale løsninger. Det kan kun lade sige gøre, hvis både den teknologiske udvikling og den politiske opbakning tillader det, siger Morten.
- Vi har allerede trafik imellem Danmark og Tyskland baseret på LNG gas, ligesom vi tester andre nye brændstoffer, blandt andet biogas. Dertil kommer, at vi i fremtiden har store forventninger til drivmidlerne brint og el. De første brintlastbiler kommer til Danmark i 2024, fortæller Morten Høgsberg Nielsen.
CO2 kalkulator
For at sikre valide og transparente data har ALPI i Danmark udviklet en CO2 kalkulator i samarbejde med Institut for Forretningsudvikling og Teknologi på Aarhus Universitet.
– Vi kender ikke forudsætningerne for de CO2 kalkulatorer, som er tilgængelige. Derfor har vi valgt at bruge ressourcer og midler på at udvikle vores egen, sigert Morten.
- Det betyder, at vi allerede til næste år kan informere om CO2-aftrykket på alle vores forsendelser – og opgive det på fakturaerne.
- Det er vigtige og nødvendige informationer for flere af vores kunder, så de kan udarbejde deres egne grønne regnskaber. I nogle virksomheder er det allerede lovpligtigt; men rigtig mange andre får samme krav i 2023, slutter Morten Høgsberg Nielsen