23948sdkhjf

Så lidt fylder containerne, når de er klappet sammen!

Det kan betale sig at tænke ud af boksen. Eller containeren. Bogstavelig talt.

Et bevis på det er opfindelsen af nye, foldbare containere, som blot fylder en brøkdel af de eksisterende, som der ikke har været pillet ved i forhold til design i snart fem årtier, siden International Maritime Association standardiserede de containere vi kender i dag.

Det skyldes måske mantraet om ’never to change a winning team’. Men containerne er for alvor begyndt at fylde rundt omkring i havnene og derfor er der brug for nytænkning.

For selvom foldbare containere, der kan klappes sammen i en form for hamonika, og som blot fylder en femtedel i størrelsen, var svære at sælge før pandemien, ser det nu ud til, at efterspørgslen for alvor stiger.

Det er i hvert fald hvad designerne i virksomheden 4Fold forventer.

- Vi kan løse en del af den ubalance, der er opstået i forsyningskæden, og som minimum hæve effektiviteten til mere end bare at transportere luft, udtaler Hans Broekhuis, CEO i 4Fold til det internationale medie Bloomberg, som GCaptain gengiver deres artikel fra.

I artiklen fremgår det også, at næsten 27 pct af de 828 millioner containere, der passerer gennem verdens havne i år, ifølge Drewrys vil være tomme. Og omkostningerne er store for branchen, når de tomme containere skal fragtes på tværs af kloden.

Ifølge Boston Consulting Group koster det branchen omtrent 20 milliarder dollars årligt at sejle med tomme containere sammenlignet med, hvis de havde været fyldt.

I 2013 blev 4Folds 40-fods metalkasser de første foldbare enheder, der blev certificeret af blandt andet Container Safety Convention og International Organization for Standardization, der opfylder standarder, der kræves af rederier, terminaler og jernbaneselskaber.

Derudover er der opstået en del konkurrence på markedet for containere, der kan foldes sammen, og flere virksomheder forsøger at knække koden til at etablere sig i markedet.

Mere end 15 transportører og afsendere, der sejler i 60 havne verden over, tester for tiden et andet foldbart containerprodukt, nemlig Delft, som sælger deres produkt på både af være miljøvenligt og effektivt, idet de kan foldes til en fjerdedel af almindelige containere, hvilket tager mindre plads på skibe, lastbiler og på lagrer, ligesom der skal bruges mindre CO2 på transport.

Desuden har store rederier som Mærsk tidligere været ude og tale positivt for de nye foldbare containere, som de mener kan blive standarden i fremtiden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204