23948sdkhjf

Utilfredshed med rederiers profitfest: - Der er tydeligvis et mismatch

De store rederier tjener styrtende i øjeblikket - det kan de færreste efterhånden være i tvivl om. 

Priserne er mangedoblede de seneste år, alt imens leveringstiderne er blevet mere og mere ustabile - hvis man da overhovedet får plads ombord på containerskibene. 

Det har efterhånden fået virksomhederne - kunderne - til at rette søgelyset mod rederierne og deres ekstraordinære indtjening – også selvom rederierne næppe kan beskyldes for flaskehalsene og forsinkelserne.

Det skriver Børsen.

- Virksomhederne, der skal have fragtet gods, betaler potentielt ti gange så meget for en service, hvis kvalitet er reduceret med omkring 70 procent. Der er tydeligvis et mismatch. Der er meget vrede hos dem, og der kommer mange klager, siger Simon Heaney, analytiker i shippinganalyseselskabet Drewry.

Senest kunne Mærsk præsentere en danmarksrekord i indtjening - omkring 117 mia. kr. - og i starten af februar rettede Danske Speditører også kritik mod rederigiganten. 

Læs mere her:Danske virksomheder kritiske overfor Mærsks forretningsmodel: Overvejer at inddrage myndigheder

Anklagerne gik på, at Mærsk efter sigende skulle takke nej til bestemte kunder, men også benytte sig af skattefordele som forvrider konkurrencen og betyder, at der er ulige vilkår mellem Mærsk og resten af branchen.

Derfor overvejede transportselskaberne også at inddrage myndighederne i sagen.

- Jeg har ikke noget problem med fri konkurrence, og at Mærsk er gået i land. Men på søen har der været nogle særlige regler, hvor man blandt andet tillader konsortier. Det tillader man for at sikre forsyningssikkerhed, men det giver rederierne nogle fordele. Vi vil gerne være sikre på, at det understøtter markedet, og at der er den fornødne konkurrence, siger Martin Aabak, som er administrerende direktør for Danske Speditører, til Berlingske.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112