23948sdkhjf

Trofast Iveco-vognmand slår til igen

Vognmand Jørgen Olsen har købt sin sjette Iveco. Denne gang en entreprenørbil.

 Jørgen Olsen, som driver en vognmandsforretning i Slangerup sammen med sin kone Nina, har netop taget en ny Iveco X-Way i brug. Det er der intet nyt i, for Jørgen er trofast Iveco-kunde. Han har kørt Iveco i mere end 15 år – og hans kone Nina kører også Iveco.

- I starten blev der grinet lidt af mig; men jeg har holdt fast i mærket lige siden, fordi det er nogle rigtig gode og driftsøkonomiske lastbiler, fastslår Jørgen Olsen.

Hans nyeste Iveco, som blev leveret lige før jul, er en X-Way OFF AT360X48 8x4 med den 11,1-liter store Cursor motor på 480 hk og 2.300 Nm. Gearkassen er en 12-trins Hi-Tronix med integreret overgear, fuldautomatisk gearskiftesystem, entreprenør- og krybegears-software.

- Vores to nuværende biler er henholdsvis vores femte og sjette i rækken af Iveco’er siden 2005, fortæller Jørgen.

Imponeret af terræn-egenskaber
Jørgen og Nina kører måske ikke så mange kilometer, men de bruger deres biler rigtig hårdt. De udfører mange kranopgaver på byggepladser og  har rigtig mange kraftudtags-timer.

- Vi kører også en del terrænkørsel, så bilerne bliver Ikke sparet, siger Jørgen, som især er imponeret over terrænegenskaberne på Ninas 3-akslede bil med Hi-Taction forhjulstræk og styrende bogieaksel.

- Nina kommer simpelthen frem overalt, når hun slår forhjulstrækket til. Min egen klarer sig også upåklageligt i forhold til det, jeg byder den. Det er en 4-akslede bil med parabelfjedre på forakslerne og luftaffjedring på de to trækaksler med navreduktion.

- Den kombinationen er efter min mening suveræn.

- Mange tror, at stålfjedrene på forakslerne gør bilen stiv som et bræt, når man kører på asfalt, men det er den ikke. Med den frontmonterede kran har den altid vægt nok foran til at ligge stabilt også ved motorvejsfart. Den luftaffjedrede tandembogie har akselvandring nok til, at akslerne altid har fat i underlaget. Navreduktionen gør, at trækkraften overføres så jævnt, så den ikke graver sig ned i grus og sand. Jeg synes det er en super god løsning, fastslår Jørgen.

Jørgen Olsen har også tegnet service- og reparationsaftale på den nye Iveco.

Også trofast med kranerne
Det med at være trofast kunde gælder også for både opbygning og kran. Begge Iveco'er er udrustet med HMF wirehejs samt FASSI-kraner

- Nina har en 21 ton/meter kran, mens min er på 31 ton/meter.

Den nye lastbil er - lige som parrets tidligere Iveco'er - - leveret af Jørgen Andreassen fra Iveco North Europe & Baltics.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.179