Samme opskrift som sidst: En herre-DAF til Herrested
Egentlig hedder han Jens Erik Andersen, men i transportkredse hedder han Jens Erik Højbo - opkaldt efter den gård ved Ullerslev på Fyn, hvor han blev født og levede de første mange år af sit liv. Sammen med sin bror drev Jens Erik i en årrække Højbo Transport (opkaldt efter gården), men på et tidspunkt kørte brødrene hver deres vej. For at undgå navneforvirring med brorens forretning valgte Jens Erik at kalde sin nye vognmandsforretning for Herrested Transport - opkaldt efter den lille fynske by af samme navn, hvor han nu holder til.
Nu har han fået ny lastbil, og det er blevet noget af en herre-DAF.
- De seneste otte år har jeg kørt med en DAF XF510 bogietrækker, som jeg købte fra ny af Lastbilmægleren v. Carsten Lykke. Den har 7-9-13 stort set kørt efter en snor lige siden. De største problemer har været en brændstofinjektor og et par NOx-følere, men med over 900.000 km på tælleren trængte jeg til duften af ny bil, fortæller Jens Erik.
- Carsten har i øvrigt allerede solgt den videre til en ny ejer, og det forstår jeg godt. Det er stadig en rigtig god bil med mange kilometer i sig, tilføjer han.
- Jeg har været ovenud tilfreds med 510’eren. Det gælder både selve bilen, leveringen fra Carsten Lykke, selve opbygningen samt servicen fra PM Lastvognsservice. Og hvorfor lave om på noget, der virker, så derfor jeg har fulgt den gamle opskrift på den nye 530’er, forklarer Jens Erik.
- Lige som jeg selv er Carsten Lykke af den gamle skole, hvor et ord er et ord. Vi er også begge nogle pernittengryner, hvor tingene skal være 100 procent i orden. Carsten følger op på tingene, så man kan være helt tryg ved produktet og leveringen, tilføjer Jens Erik.
Samme opskrift som sidste gang
Jens Erik valgt en afdæmpet Old School-stil på den nye DAF. Det gælder både fabrikslakering af førerhuset, striping og dekoration med de tre børnebørns navne på hjørnespoilerne samt opbygning med sideskab i højre side, heldækkende dørkplade, høj galge samt de to polerede skorstene.
- For en del år siden kørte jeg specialtransport i Europa i en amerikansk Kenworth for en nu lukket vognmand fra Erritsø. Kenworth’en endte hos Give Sværgods, hvor jeg fortsatte i bilen i et par år. Jeg er lidt bidt af amerikaner-stilen, og faktisk stammer navkapslerne på bogieakslerne på den nye DAF fra den samme Kenworth. DAF ejes jo af amerikanske Paccar, som også producerer Kenworth- og Peterbilt-lastbilerne, så på en måde er ringen ligesom sluttet, griner Jens Erik.
Ligesom med den gamle Kenworth beskæftiger Jens Erik og Herrested Transport sig primært med specialtransport. Mens turene tidligere gik rundt i Europa, kører Jens Erik nu primært med høje og brede brede læs i Danmark - fra landbrugs- og entreprenørmaskiner til pavilloner og sågar store hønsehuse. Han kører næsten fast for Poul Schou i Odense med en nedbygget, 2-akslet Broshuis sengetrailer, men den nye DAF-trækker er opbygget med 2-strengs hydraulikanlæg, så den også kan køre med walking floor-, tip- og båndtrailer.
- Det gælder om at være fleksibel, så man kan løse mange forskellige opgaver, fastslår Jens Erik og tilføjer, at XF530’eren skam også er godkendt som blokvognstrækker med op til 80 tons vogntogsvægt.