23948sdkhjf

56-ton elektrisk jord-lastbil på vej til København

Jordtransporten til Lynetteholmen skal være grøn

Lynetteholm-projektet skal være et af Danmarks mest grønne og bæredygtige projekter, hvis det står til selskabet By & Havn, der udvikler store og centrale byområder i København.

Allerede i dag køres omkring 350 læs overskudsjord fra bygge- og anlægsprojekter i byen, og fra 2023 bliver transporterne forøget i forbindelse med transporterne til Lynetteholm.

By og Havn har derfor etableret et partnerskab af virksomheder på tværs af jordbranchen, så man netop kan skabe grøn jordtransport i København. Scania Danmark indgår i partnerskabet og stiller en 56 ton tung elektrisk lastbil til rådighed. den skal køre jord til og fra byggepladsen. Bilen forventes at komme i drift allerede ved årsskiftet 2023/2024.

Basisdrivlinen anvendes allerede i dag på prototyper i Sverige, hvor den kører med et 74 ton tipvogntog hos minevirksomheden Boliden.

Mange fordele

Fordelene ved batterielektriske lastbiler er mange. De giver 100 procent CO2-reduktion med grøn strøm, nulemission fra lastbilens motor og ekstrem lavt støjniveau.

Dertil kommer ekstra fordele, såfremt de elektrisk lastbiler bliver anvendt i ydertimerne, hvor trængslen er lav. Byens beboere vil nemlig ikke opleve støjgener fra de elektriske lastbiler.

Ladestationer og natparkering

Ambitionen er at etablere ladestationer og natparkering nær Lynetteholms aflæsningsplads, hvilket vil bidrage til at mindske den trafikbelastning, der følger med, når entreprenørlastbiler hver dag kører til og fra byen. Scanias rutesimulering af transporterne viser, at en rækkevidde på 240 km kan opnås med et 20 min. ladestop i løbet af dagen.

Ved natladning med lynladning er lastbilen ladet på blot lidt over en time.

Rækkevidden

Rækkevidden på de 240 km er beregnet, når lastbilen er otte år gammel. Det betyder, at rækkevidden i lastbilen første leveår faktisk er 20 procent længere end angivet. Batterilevetiden med den simulerede kørsel forventes at være 12 år.

Totalomkostningsberegninger (TCO-beregninger) fra Scania viser, at merudgiften beregnet pr. transporteret ton er yderst begrænset ved kørsel med de nye batterielektriske lastbiler, hvorfor heller ikke økonomien står i vejen for projektet.

FAKTA OM: Scanias elektrisk jordbil

  • Biltype: Scania R-model 6x2*4 sættevognstrækker med 4-akslet tipsættevogn
  • Vogntogsvægt: 56 ton
  • Lasteevne: Ca. 37 ton
  • Drivline: Batterielektrisk
  • El-motoreffekt: 550 hk
  • Rækkevidde ved kørselssimulering i København i år 8: 224 km (ved 20 min./150 kW ladning i pausen øges rækkevidden til 240 km)
  • Max. ladeeffekt: 350 kW
  • Opladningstid: 2,5 time ved 150 kW - 1,1 time ved 350 kW
  • Merudgift per transporteret ton: Ca. 3 kr./ton (ift. dagens dieselvogntog)
  • CO2 reduktion: 100 % (ved grøn strøm. Ca. 70 % ved almindelig gennemsnitsstrøm fra dansk stikkontakt)
  • Udstødningsemissioner: Nul

Kilde: Scania

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079