Ny forskning: Spar brændstof ved at specificere akslerne
Mange lastbilflåder vil kunne reducere deres brændstofforbrug ved at bestille lavere akseludvekslinger end dem, der tilbydes som standard af lastbilproducenterne.
Denne enkle ændring på en lastbil koster ingenting; men den kan ikke desto mindre give en værdifuld reduktion i driftsomkostninger og CO2-emissioner.
Det er renovationsvirksomheden Biffa i England, som står bag denne simple opdagelse, da de sammen med akselproducenten Allison Transmission valgte at specificere de optimale akselindstillinger for en række Mercedes-Benz Econic renovationsbiler.
Ved at køre nogle simuleringer identificerede Allison, at en ændring af akslerne på disse lastbiler fra en standard 6,84:1 udveksling til en lavere 6,0:1 udveksling, kunne reducere brændstofforbruget med op til tre procent. Ændringen har også sænket støjniveauet i førerhuset.
Som en følge af denne simulering har Biffa ændret sin nuværende ordre på 20 nye Mercedes-Benz Econic renovationskøretøjer, der bliver leveret dette efteråret – og yderligere på 18 køretøjer, der leveres i foråret 2023.
Stadig samme kraft
- Selv om man implementere lavere akseludvekslinger, går det ikke ud over køretøjets igangsætningsevne på stigninger eller køretøjets produktivitet, hævder Nathan Wilson, der er markedsudviklingschef hos Allison i Storbritannien.
- Det skyldes Allisons Continuous Power-teknologi, der næsten fordobler motorens drejningsmoment ved igangsætning og leverer uafbrudt kraft til hjulene ved gearskifte.
- Lastbilproducenterne tilbyder typisk deres flådekunder et valg mellem to eller tre fabriksmonterede akseludvekslinger. Historisk set har en dybere akseludveksling været standarden for at give den bedste ydelse ved en hældning på 30 procent og derover.
- Selv om dette passer godt til mange kunder, støder man i virkeligheden sjældent på stigninger af denne grad på veje i eksempelvis Storbritannien og Skandinavien.
- Samtidig er presset for at reducere omkostninger og miljøpåvirkning taget i de seneste år. Derfor anbefaler vi altid kunderne at gennemgå akseludvekslingerne, når de bestiller nye køretøjer for netop at få den optimale løsning, siger Nathan Wilson.
- Det handler om at reducere brændstofforbruget, CO2-emissionerne og de samlede ejeromkostninger uden tab af køretøjets produktivitet.
- Som en tommelfingerregel svarer hver procents brændstofomkostningsbesparelse til en reduktion på 100 o/min. Det lyder måske ikke af meget, men over mange køretøjer og år løber det hele op, slutter han.