Får vi en regning eller en transportvenlig regering?
Forhandlingerne om en ny regering er skudt i gang efter Folketingsvalget den 1. november. Spørgsmålet er, hvad vi i transportbranchen og dansk erhvervsliv kan se frem til. Er det en regering for transporten, eller en regning til transporten?
Ønsket er en regering, der vil investere i transporten. For erhvervslivets skyld.
· En regering, der tør og vil holde fast i at investere i den nødvendige infrastruktur, som ligger i den infrastrukturplan, som der stadigvæk er bredt flertal for i Folketinget.
· En regering der vil investere i den kollektive transport og sætte sig ambitiøse mål for at få flere passagerer.
· En regering, der vil Investere i den internationale tilgængelighed i luftfart og erhvervshavne.
· En regering, der vil Investere i den grønne omstilling af transporten, samtidigt med at vi holder fast i en høj mobilitet.
· En regering der vil investere i transportvirksomhedernes konkurrenceevne og grønne omstilling gennem luftfartens klimafond og tilskud til grønne lastbiler og ladestandere.
· En regering, der vil investere ved gøre det billigere at hælde grønne drivmidler i tanken.
· En regering, der vil gøre det attraktivt at køre gods på banen.
Det ville være ærgerligt med en regering, der efterlader transportsektoren med hele regningen for den grønne omstilling. Eller én der tror. at grøn omstilling kommer af sig selv ved at indføre en tårnhøj kilometerafgift for lastbiler.
Det ville også være ærgerligt med en regering, der tager penge ud af infrastrukturaftalen eller indfører en høj flyafgift, hvis ikke afgiften går til at udvikle grønne flybrændstoffer.
Transportbranchen skal beskattes, så politikerne kan indfri alle valgløfterne.
I DI Transport satser vi på et konstruktivt samarbejde med en ny regering, der vil arbejde for transportbranchen, frem for at sidde tilbage med regningen.
Artiklen er en del af temaet Folketingsvalg 2022.