Lastbilen taber terræn i Danmarks største erhvervshavn
Nye tal viser, at Aarhus Havn endnu engang slår rekord i mængden af gods over kaj. I årets første ni måneder er der samlet set en godsfremgang på 13 pct. sammenlignet med samme periode i 2021.
Containeromsætningen er steget men 7,7 procent – fra 531.072 TEU i 2021 til 572.112 TEU i år.
- Særligt i tredje kvartal i år har vi oplevet en markant stigning i containeromsætningen, fortæller Thomas Haber Birch, CEO i Aarhus Havn. Stigningen var på knap 36.000 TEU. Det svarer til 20 procent flere containere end i samme periode i 2021.
- Vi oplever, at flere og flere virksomheder vælger Aarhus Havn. Det er selvfølgelig glædeligt, for det betyder fremgang og udvikling – ikke kun for Aarhus og Østjylland, men for hele landet.
Ifølge direktøren skyldes væksten, at skibstransporten til Aarhus vinder markedsandele i forhold til transport med lastbil fra Hamborg.
- Det er også positivt for klimaet, siger Thomas Haber Borch.
- Vi har set en større stigning i containere med danske varer og produkter, der eksporteres ud til resten af verden. Aarhus havn er en central del af den nationale og internationale infrastruktur, og vi skal hele tiden sikre, at danske virksomheder har de bedste og mest effektive forbindelser til verden.
- Fremgangen presser kapaciteten. Behovet for mere areal har nok aldrig været større, siger havnedirektøren, som ihærdigt arbejder på at få en havneudvidelse.
Markant fremgang i massegods
Også massegodset – bulk – er steget betragteligt i årets første ni måneder. Stigningen er på knap 20 procent i forhold til samme periode sidste år.
- Stigningen i bulk-mængderne skyldes blandt andet den urolige situation i verden med krig, inflation og energikrise. Det har skabt ændringer i godsets transportveje.
Samtidig er Aarhus Havn den eneste mulighed for flere af de store bulkskibe. Derfor er det vigtigt, at vi kan stille den rette kapacitet til rådighed. Det handler om at sikre danskernes forsyning.
- Det kræver stor overskudskapacitet og fleksibilitet at håndtere de stigende bulk-mængder. Her er vi enormt udfordret, fordi vi ganske enkelt mangler kapaciteten.