23948sdkhjf

Kritik: Euro-7 kan stå i vejen for bæredygtige biler

EU-kommissionen har nu offentliggjort sit forslag til forordning om den nye emissionsnorm Euro 7, som forventes at træde i kraft for lastbiler og busser i 2027.

Forordning samler emissionsnormerne for alle køretøjer under samme regelsæt: personbiler, varebiler, lastbiler og busser. For personbiler og varebiler vil Euro 7-normen allerede træde i kraft i 2025.

Bilfabrikanterne og deres interesseorganisation, ACEA, stiller sig meget kritisk over for de nye emissionskrav, skriver De Danske Bilimportører i et notat, som er sendt ud til pressen.

"De eksisterende Euro 6-normer har allerede reduceret udledningerne til så lave niveauer, som dårligt kan måles," skriver De Danske Bilimportører.

"En yderligere reduktion vil bidrage meget lidt til at nedbringe luftforureningen yderligere fra vejtransporten. Det vil være mere væsentligt at få fjernet den del af bilparken, der kun opfylder Euro 5-normen."

"Dertil kommer, at omkostningerne ved den marginale reduktion af emissionerne til de niveauer, der er lagt op til med Euro 7, er meget høje. Faktisk er de så høje, at det vil tvinge bilfabrikanterne til at dirigere betydelige finansielle og udviklingsmæssige ressourcer tilbage til konventionelle biler i stedet for - som planlagt - at allokere dem til udviklingen af nye el-biler, brint-biler og nul-emissionsbiler".

"Især for lastbiler er nul-emissionsteknologien endnu ikke så udviklet, at dieseldrevne køretøjer kan undværes foreløbig. Hvis det skal lykkes, kræver det fuld fokus på udviklingen af ny teknologi – i stedet for på marginale forbedringer af den eksisterende teknologi," konkluderer bilimportørerne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109