Chaufførmanglen er ude af kontrol
Manglen på chauffører vil stige markant i de kommende år. Det skyldes, at langt flere chauffører står over for pensionering uden at nye chauffører står klar til at tage over. Antallet af ubesatte chaufførstillinger vil tredobles frem mod 2026, viser en ny prognose fra den europæiske vognmandsorganisation, IRU.
- Prognosen er dyster læsning, siger Danske Speditørers adm. direktør Martin Aabak.
- IRU forudser, at Danmark vil opleve stigende mangel på chauffører de kommende år. Antallet af ubesatte lastbilchauffør-stillinger vil stige til 3.850 i 2026. Uden handling vil chaufførmanglen få store konsekvenser - og som prognosen viser, er Danmark måske det land, der ikke rammes hårdest.
- Uden chauffører går Europas økonomi i stå. Eller sagt med andre ord: Hvis lastbilerne står stille, står vores økonomier også stille.
- Det betyder, at der for eksempel ikke vil være økonomi til investeringer i ny infrastruktur, energitiltag og den grønne omstilling. De klimaplaner og grønne målsætninger, som personligt betyder meget for mange os, vil skulle udskydes på ubestemt tid.
Prioritet for den nye regering
- Det bør være en højt prioriteret opgave for den kommende regering at medvirke til at løse manglen på arbejdskraft, fortsætter Martin Aabak.
- Den opgave kan transportbranchen ikke løse alene, ligesom regeringen heller ikke ved egen kraft kan løse opgaven med at skaffe flere chauffører. Der er brug for at branchen og regeringen sætter sig sammen og udformer de tiltag, som er nødvendige.
EU-indsats påkrævet
Martin Aabak peger på, at Danmark har brug for arbejdskraft fra andre lande her-og-nu, men der er også at der er brug for tiltag, der virker på længere sigt.
- Rekrutteringen af flere unge medarbejdere og flere kvinder er lavt hængende frugter, som selvfølgelig har betydning.
Drøftet internt
Danske Speditører har på det seneste repræsentantskabsmøde drøftet, hvordan man kan imødekomme de unges krav til en moderne arbejdsplads.
- Vi har i branchen et rekordhøjt antal speditørelever i år, og de erfaringer skal vi for eksempel bruge til at rekruttere flere chauffører, siger direktøren for Danske Speditører.
- Vi ser ind i faldende ungdomsårgange de kommende år, og en situation skal vi tage bestik af sammen med analyser af det, man kalder generation y og generation z.