Fragtfirma: Ja tak til flere kvinder bag rattet
- Vi har rigtig gode erfaringer med kvinder. De er grundige og sætter sig virkelig ind i, hvordan vi sikrer de bedste løsninger for vores transporter og dermed for vores kunder.
Sådan siger HR-Manager Ann Karina Dybbøl Jørgensen fra Bach & Pedersen Fragt i Randers.
- Der er ikke så mange kvindelige ansøgere, som vi kunne ønske os, så man hopper lige i stolen af glæde, når man får en kvinde i stakken.
Og da der en dag også lå en ansøgning fra en kvinde, der gerne ville være lærling i virksomheden, var det ”dobbelt op på fantastisk,” som Ann Karina udtrykker det.
Det var 20-årige Emma Møller Bjerregaard, som gerne ville køre lastbil – og hun var overhovedet ikke i tvivl om de.
- Jeg vidste ret hurtigt, at jeg ville i lære som godschauffør, siger hun.
Fascineret af store maskiner
Fascinationen for lastbiler og store maskiner stammer fra barnsben, hvor Emma så beundrende til, når hendes far gav den gas som skoventreprenør. Det gav inspiration til Emmas at vælge uddannelse inden for vejgodstransport.
- Det slog mig heller ikke ud, at jeg var den eneste pige i klassen, fortæller hun.
- ”Knejterne” har aldrig set ned på mig. Tværtimod. Vi bakker alle hinanden op. Vi har det rigtig sjovt sammen. Det er verdens bedste klasse.
Kunderne forundres
På arbejde sker det ofte, at kunderne bliver forundret, når hun stiger ud af lastbilen.
- Hold da op. En pige? Kan du køre sådan en stor lastbil? Udbryder de.
Men det kan Emma – og hun er faktisk super sej til det, hvis man spørger HR-Manager Ann Karina Dybbøl Jørgensen.
- Foruden at være et frisk pust i vores medarbejdergruppe, så er Emma meget rolig og eftertænksom. Det gør, at hun har styr på sit arbejde.
- Under den første samtale fortalte Emma os, at hun tidligere har kørt maskiner i en skov. Vi var derfor ikke et sekund i tvivl om, at hun også ville kunne manøvrere en stor lastbil på vejene. Og det har hun til fulde bevist, at hun kan.
Også tid til familien
I transportbranchen har arbejdstiderne ændret sig, så de harmonerer bedre med et familieliv.
- Det er vigtigt, at vi får fortalt, at man sagtens kan have familie og tage på barsel i vores branche, siger Ann. - Vi kan snildt tilpasse arbejdstiden efter chaufførernes privatliv. Vi har for eksempel en alenefar, som arbejder forskudt i forhold til, hvornår han har børnene. Det kan vi sagtens finde ud af at arrangere.
Ved at fortælle om fordelene ved jobbet, håber hun på at kunne lokke flere kvinder til branchen, for der sker bare noget i en medarbejdergruppe, når der er kvinder tilstede.
- Kulturen ændrer sig simpelthen til det positive, konkluderer HR-chefen.
- Det oplevede vi også blandt lærlingene, da Emma kom til. Der er en større hensyntagen og hjælpsomhed end tidligere, og det er til gavn for alle i virksomheden.
Flere kvinder på vej
Det er derfor en rigtig god nyhed, at antallet af kvinder på vejgodstransportuddannelsen er fordoblet de seneste fire år. Der er nu 78 kvinder under uddannelse.
- Det harmonerer rigtig fint med transportbranchens ønske om, at kvinderne skal udgøre 10 procent af medarbejderstaben i 2030, fortæller Katrine Dichmann Christophersen, der er chefkonsulent i Dansk Industri.
- Den positive udvikling er allerede i fuld gang. Fra 2020 til 2021 kom der 100 nye kvindelige lastbilchauffører ind i branchen, som nu beskæftiger omkring 6-700 kvinder.
Virksomheder, chauffører, skoler og eksperter er gået sammen for at få flere kvinder til at vælge et job i transport. Så vi er heldigvis godt på vej.