Gamle autoværn får nyt liv
Vejdirektoratet har fået større fokus på bæredygtighed og den grønne omstilling. Derfor spares der på materialeforbruget, når der nyanlægges veje, og når statsvejene skal holdes vedlige. Et godt eksempel er genbrug af gamle autoværn.
De første erfaringer fik man ved udbygning af motorvejene E45 Skanderborg-Aarhus. Nu vælger Vejdirektoratet så vidt muligt at genbruge autoværn både på anlægsprojekter og i driften af motorvejsnettet.
I forbindelse med udbygning af motorvejen over Vestfyn, som netop er afsluttet, har Vejdirektoratet genbrugt størstedelen af det autoværn, der stod langs motorvejen før anlægsarbejdet, gik i gang. Stolper og plader er genbrug, mens der kun er brugt nye bolte og skruer til opsætning af autoværnet.
- Autoværnet på Fynske Motorvej er fra 1990’erne og i fin stand. Det har en lang levetid endnu, så vi har genbrugt omkring 75 procent af det, der tidligere stod langs motorvejen, siger projektchef Robin Højen Madsen, Vejdirektoratet.
- På projektet har vi haft et stort fokus på genbrug, og nu hvor stål er blevet dyrt, er det en ekstra sidegevinst for projektet, at vi sparede penge på stålindkøb.
Stærkest i midten
Autoværn skal være stærkest i midterrabatten af motorvejen, ved bygningsværker og skilteportaler, så det er vigtigt at kende styrken på det stål, der står netop der.
Af den grund sætter Vejdirektoratet som udgangspunkt genbrugsautoværn i siderne af motorveje og nye autoværn i midten af motorveje.
Det er kun autoværn uden skader, buler og maling, der bliver genbrugt. På den måde går Vejdirektoratet ikke på kompromis med trafiksikkerheden.
Den del af autoværnet, der ikke kan genbruges, bliver til metalskrot og dermed omsmeltet til nye metalvarer.