23948sdkhjf

Digital sikkerhed kan give et forspring til konkurrenterne

Udover at din virksomhed sikres mod digitale trusler, er der også konkurrencefordele forbundet med et øget fokus på cybersikkerhed. En ny undersøgelse fastslår en klar sammenhæng mellem cybersikkerhed og konkurrenceevne.

”Cybersikkerhed er ikke alene et forsvar mod it-kriminalitet, men i stigende grad en forudsætning for at drive en sund forretning.”

Sådan lyder budskabet kort og godt fra Malene Stidsen, programchef i Industriens Fonds Cyberprogram, i en pressemeddelelse fra Dansk Industri (DI).

Hendes budskab kommer på baggrund af undersøgelsen ’Cyberbarometeret’, som fonden har udarbejdet som en del arbejdet for at styrke det danske erhvervslivs cyber-forsvar.

I undersøgelsen har man spurgt 729 små eller mellemstore virksomheder på tværs af brancher, om de oplever en eller flere konkurrencefordele af deres cybersikkerheds-tiltag. Hertil svarer mere end halvdelen ja. Derudover tegner undersøgelsen også et billede af en sammenhæng mellem flere sikkerhedstiltag og en stigende oplevelse af konkurrencefordele. 

Industriens Fond i de kommende år vil fortsætte med at udforme cyberbarometeret for de danske virksomheder. Fra denne første udgave af undersøgelsen har man særligt hæftet sig ved, hvordan cybersikkerhed er blevet en indgroet del af de krav, de større virksomheder stiller sine leverandører.

- En af de helt centrale ting, som jeg noterer mig er, at sikkerhedskravene til underleverandørerne bliver skærpet i takt med, at flere cyberangreb kommer ind via virksomhedernes værdikæder. Enhver virksomhed er altså ikke stærkere end sit svageste led. Det er et område, vi vil sætte fokus på, udtaler Malene Stidsen til pressemeddelelsen.

DI: Få et D-mærke og skil dig positivt ud

Hos DI kommer undersøgelsen ikke som den store overraskelse. Alligevel så man gerne, at cybersikkerheden blev et endnu større fokuspunkt hos de danske virksomheder.

- Jeg håber, at undersøgelsens tydelige konklusioner om, at prioritering af og investeringer i cybersikkerhed også har direkte positiv effekt på forretningen, gør det lettere at få ledelsens fokus på cybersikkerhed, udtaler Morten Rosted Vang, fagleder for digital ansvarlighed og sikkerhed, i pressemeddelelsen.

Han fremhæver D-mærket, der er dokumentation for at tilstrækkelig IT-sikkerhed og ansvarlig brug af data. Det er en måde at vise kunder og samarbejdspartnere, at man som virksomheder tager disse aspekter alvorligt. Og dermed er det også en ”måde udnytte den konkurrencefordel, som cybersikkerhedstiltag giver ifølge cyberbarometeret”, lyder det fra Morten Rosted Vang.

For at opnå D-mærket skal man gennem en godkendelsesproces. Små og mellemstore virksomheder kan dog søge 50.000 til rådgivning gennem SMV Digital her

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079