International speditør: Nu også el-lastbil i København
For at være med til at nedbringe CO2-udledningen lokalt i centrum af København tager Dachser Denmark en fuldt el-dreven lastbil i brug i den danske hovedstad. Det er en del af projektet Dachser Emission-Free Delivery, som kører i flere europæiske storbyer.
- Vi er meget glade for endelig at kunne tage vores første el-drevne lastbil i Danmark i brug, siger Peter Hut, General Manager for Dachser Denmarks vejtransportfilial i Hvidovre.
- Vi har haft stort fokus på, at lastbilen skulle være gearet til at køre i udvalgte områder af København. For os er det et stort skridt i vores omstilling til grønnere energi og mere bæredygtige brændstoffer.
Kraftig ladestander
- Vi har etableret en kraftig ladestander på 120 kW på vores matriklen på Avedøre Holme. Den kan lade lastbilens batteri til 80 procent på kun 45 minutter.
Bilen er en FUSO eCanter, og den skal forsyne kunder i København K, Sydhavn, Christianshavn og Refshaleøen med varer. Afhængig af vejrforhold, topografi og den enkelte chaufførs kørestil kan Fuso’en køre mellem 100 og 120 kilometer på en enkelt opladning.
Næste skridt for Dachser Denmark er leveringen af en større elektrisk lastbil, Volvo FL Electric. Den vil ankomme inden udgangen af 2023.
Tilpasset storbyen
- Vores el-drevne lastbil er næsten lydløs og er særligt indrettet til at tage højde for de mange cyklister, der færdes i København, fortæller Peter Hut.
- Den er blandt andet udstyret med cyklistkamera og -sensorer, der fjerner blinde vinkler, og giver chaufføren et 360 graders udsyn rundt om bilen. Der er også en blitz på bilen, så de bløde trafikanter kan se den, når den for eksempel bakker ud fra en sidevej.
Dachser har udvalgt to chauffører til at køre den el-drevne lastbil i indre by, men det er ikke kun dem, der får træning i at køre miljørigtigt, fortæller Peter Hut.
- Alle chauffører gennemgår diverse køretekniske kurser, så de hurtigt kan omstille sig til forskellige lastbiler og typer af brændstof. Derudover lærer de, hvordan de generelt kan køre mere miljørigtigt, også i en konventionel diesel-lastbil.
Grøn retning
Fuso’en og den kommende Volvo er ikke de eneste grønne skridt, som Dachser Denmark tager. Virksomhedens kontor- og terminalbygningerne på Avedøre Holme i Hvidovre er allerede gået over til 100 procent bæredygtigt produceret elektricitet.
- Derudover arbejder vi med elektriske palleløftere på vores lager. Vi mindsker vores CO2-udledning ved at køre med modulvogntog på ruterne til Sverige. Og så optimerer vi konstant vores transporter ved hjælp af en ruteoptimeringsalgoritme i vores transportstyringssystem, slutter Peter Hut.
Dachser Emission-Free Delivery
- Dachser Emission-Free Delivery er Dachser-koncernens koncept for bæredygtig logistik i storbyer.
- Udover København er der allerede implementeret emissionsfri levering af pakker og stykgodsforsendelser i 11 andre europæiske storbyer: Berlin, Freiburg, Stuttgart, München, Dortmund, Oslo, Prag, Strasbourg, Paris, Madrid og Porto.
- Der er planer om at lancere projektet i flere byer.
Kilde: Dachser