Nyt gebyr på vej: Det er vanvittigt og respektløst
ATL og DI Transport er klar til at protestere imod et nyt gebyr på 1.500 kroner for fællesskabstilladelser, som Færdselsstyrelsen netop har sendt i høring.
Det er vanvittigt respektløst! Sådan lyder det fra Mads Kloster, der er direktør i vognmandsvirksomheden Kloster A/S.
Mads Kloster er helt klar i mælet, når talen falder på Færdselsstyrelsens planer om det nye gebyr. Det indføres som et gebyr for de fællesskabstilladelser, der kræves for at måtte køre international transport.
- Det koster vel mellem 60 ører og tre kroner at printe de farvede A4-ark ud. Pludselig skal der et beløb på, som svarer til et advokatsalær - for hvert stykke papir! Vel at mærke for noget, der før kostede nul kroner. Det er mega urimeligt, siger Mads Kloster.
Hans virksomhed har udsigt til en ekstra udgift på 237.000 kroner, når firmaet til næste år skal forny sine tilladelser.
Fortsætter kampen
Transportpolitisk chef i DI Transport, Rune Noack, har fuld forståelse for Mads Klosters frustration, som deles af flere af de virksomheder, som ATL har været i kontakt med.
Sidste år skrev Rune Noack til trafikministeren sammen med andre brancheorganisationer i håb om at få forslaget taget af bordet.
Nu vil han gentage protesten i DI Transports høringssvar, som skal indgives inden den 28. marts.
- Det er dybt urimeligt at pålægge godstransportbranchen endnu en afgift. Og så på et tidspunkt, hvor der også er en kilometerafgift på vej, siger Rune Noack
Gebyret for fællesskabstilladelser er sat til 1.500 kroner og vil gælde alle godstransportkøretøjer over 3.500 kg og busser til erhvervsmæssig personbefordring. Gebyret vil blive opkrævet både ved udstedelse, fornyelse og erstatning af fællesskabstilladelser samt bekræftede kopier.
Færdselsstyrelsen forventer, at gebyret vil koste erhvervslivet 9,9 millioner kroner i 2023.